26 آذر 1397 ساعت 14:32
 
 

اوقات شرعی

 
 
دانشجويان روز 16 آذر برگ زريني را در تاريخ ايران خلق کردند

امام جمعه ابرکوه:دانشجويان روز 16 آذر برگ زريني را در تاريخ ايران خلق کردند يزد - ايرنا - امام جمعه ابرکوه گفت: دانشجويان از جمله سرمايه هاي اصلي کشور هستند و در 16 آذر سال 1332 با حرکت انقلابي و تفکر ضد استکباري خود برگ زريني را در تاريخ ايران خلق کردند.به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني روز شنبه پس از اقامه نماز ظهر و عصر در يکي از مساجد ابرکوه در جمع نمازگزاران افزود: 16 آذر فرصت بسيار خوبي براي تبيين ارزش‌هاي ايثار و شهادت دانشجويان و تقويت روحيه ولايت‌ پذيري در جامعه است.وي اظهار کرد: نقش دانشجويان در تحکيم پايه‌هاي انقلاب بسيار تأثير گذار بود و با خوي استکبارستيزي در ميدان‌هاي سياسي فعاليت‌هاي تأثيرگذاري داشته‌اند و بايد همچنان در خط مبارزه با مستکبران و دشمنان باشند.رئيس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان ابرکوه ادامه داد: تفکر حرکت استکبارستيزي يکي از عوامل مهم قيام مردم ايران عليه دولت ستم‌شاهي و پيروزي انقلاب در سال 1357 به رهبري امام خميني (ره) بود.وي اضافه کرد: در اين مدت جنبش دانشجويي در پرتو سير تحول و کسب تجارب از مواضع انقلاب دفاع و حرکت کرده است.رئيس شوراي فرهنگ عمومي ابرکوه اضافه کرد: دانشجويان ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي خوبي براي رشد و توسعه آينده کشور دارند و پست‌هاي آينده کليدي کشور از آن آنان خواهد بود.

امام جمعه ابرکوه:دانشجويان روز 16 آذر برگ زريني را در تاريخ ايران خلق کردند يزد - ايرنا - امام جمعه ابرکوه گفت: دانشجويان از جمله سرمايه هاي اصلي کشور هستند و در 16 آذر سال 1332 با حرکت انقلابي و تفکر ضد استکباري خود برگ زريني را در تاريخ ايران خلق کردند.به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني روز شنبه پس از اقامه نماز ظهر و عصر در يکي از مساجد ابرکوه در جمع نمازگزاران افزود: 16 آذر فرصت بسيار خوبي براي تبيين ارزش‌هاي ايثار و شهادت دانشجويان و تقويت روحيه ولايت‌ پذيري در جامعه است.وي اظهار کرد: نقش دانشجويان در تحکيم پايه‌هاي انقلاب بسيار تأثير گذار بود و با خوي استکبارستيزي در ميدان‌هاي سياسي فعاليت‌هاي تأثيرگذاري داشته‌اند و بايد همچنان در خط مبارزه با مستکبران و دشمنان باشند.رئيس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان ابرکوه ادامه داد: تفکر حرکت استکبارستيزي يکي از عوامل مهم قيام مردم ايران عليه دولت ستم‌شاهي و پيروزي انقلاب در سال 1357 به رهبري امام خميني (ره) بود.وي اضافه کرد: در اين مدت جنبش دانشجويي در پرتو سير تحول و کسب تجارب از مواضع انقلاب دفاع و حرکت کرده است.رئيس شوراي فرهنگ عمومي ابرکوه اضافه کرد: دانشجويان ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي خوبي براي رشد و توسعه آينده کشور دارند و پست‌هاي آينده کليدي کشور از آن آنان خواهد بود.
آمريکا سه هدف مهم فشار اقتصادي، فشار رواني و تحريم‌هاي عملي را برنامه ريزي کرده

يزد ـ امام جمعه ابرکوه گفت: قيام جليقه زردها در فرانسه نشانگر آن است که قدرت غرب و آمريکا رو به افول است و آنها بايد به جاي دخالت در امور ساير کشورها، فکري براي خود کنند.به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني در خطبه‌هاي اين هفته نمازجمعه ابرکوه با اشاره به نقشه‌هاي آمريکا براي تحت فشار قرار دادن ملت ايران و مسلط شدن بر خاورميانه اظهار داشت: آمريکا سه هدف مهم فشار اقتصادي، فشار رواني و تحريم‌هاي عملي را برنامه ريزي کرده و براي اجراي آن متمرکز شده است.وي افزود: يکي از موارد مهمي که آمريکايي‌ها با قوت بيشتري پيگير آن هستند، يافتن نقاط قوت ملت ايران و دور کردن مردم و نخبگان از اين نقاط قوت است و در عوض در تلاش هستند که نقاط ضعف را پررنگ‌تر کنند.حسيني خاطرنشان کرد: دشمن مي داند که ما در عرصه علمي به موفقيت‌هاي بزرگي دست يافته ايم و نمونه آن نيز دستيابي به انرژي هسته اي است و توان موشکي است به همين دليل تلاش مي کند تا ما را به هر روش ممکن، از اين موفقيت‌ها دور نگاه دارد و دقيقا همين موفقيت‌ها را بهانه اي براي به نمايش گذاشتن چهره‌اي خشن از ملت ايران قرار مي دهد.

يزد ـ امام جمعه ابرکوه گفت: قيام جليقه زردها در فرانسه نشانگر آن است که قدرت غرب و آمريکا رو به افول است و آنها بايد به جاي دخالت در امور ساير کشورها، فکري براي خود کنند.به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني در خطبه‌هاي اين هفته نمازجمعه ابرکوه با اشاره به نقشه‌هاي آمريکا براي تحت فشار قرار دادن ملت ايران و مسلط شدن بر خاورميانه اظهار داشت: آمريکا سه هدف مهم فشار اقتصادي، فشار رواني و تحريم‌هاي عملي را برنامه ريزي کرده و براي اجراي آن متمرکز شده است.وي افزود: يکي از موارد مهمي که آمريکايي‌ها با قوت بيشتري پيگير آن هستند، يافتن نقاط قوت ملت ايران و دور کردن مردم و نخبگان از اين نقاط قوت است و در عوض در تلاش هستند که نقاط ضعف را پررنگ‌تر کنند.حسيني خاطرنشان کرد: دشمن مي داند که ما در عرصه علمي به موفقيت‌هاي بزرگي دست يافته ايم و نمونه آن نيز دستيابي به انرژي هسته اي است و توان موشکي است به همين دليل تلاش مي کند تا ما را به هر روش ممکن، از اين موفقيت‌ها دور نگاه دارد و دقيقا همين موفقيت‌ها را بهانه اي براي به نمايش گذاشتن چهره‌اي خشن از ملت ايران قرار مي دهد.
:مهم‌ترين هدف دشمن دست کشيدن ايران از نقاط قوت و عناصر قدرت ملي است

امام‌جمعه ابرکوه:مهم‌ترين هدف دشمن دست کشيدن ايران از نقاط قوت و عناصر قدرت ملي استامام‌جمعه ابرکوه گفت: نقشه راه آمريکايي‌ها در سه بخش فشار اقتصادي، رواني و عملي متمرکزشده و مهم‌ترين هدف آنان صرف‌نظر کردن ما از نقاط قوت خود و عناصر قدرت ملي است.به گزارش خبرگزاري فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني در خطبه‌هاي نماز جمعه به ديدار خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم با مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: رهبر متذکر شدند که گرچه اهداف شوم دشمن لو رفته اما ملت بايد هوشيار باشند و بدانند که هدف دشمن ايجاد دو دستگي، اختلاف و راه انداختن جنگ داخلي به‌وسيله وضع تحريم و اقدامات ضد امنيتي است.حسيني ادامه داد: نقشه راه آمريکايي‌ها در سه بخش فشار اقتصادي، رواني و عملي متمرکزشده و مهم‌ترين هدف آنان صرف‌نظر کردن ما از نقاط قوت خود و عناصر قدرت ملي است. بدين معني که از پيشرفت‌هاي چشمگير هسته‌اي، توانايي‌هاي قدرتمندانه موشکي و نفوذ منطقه‌اي کشورمان دست‌برداريم.امام‌جمعه ابرکوه تأکيد کرد: در همين راستا ما نبايد لحظه‌اي غافل شويم. جوانان، ملت و صنوف بايد مراقب باشند ميدان را براي دشمن آماده نکنند. يکي از معجزات 40 ساله اين انقلاب وجود جوانان غيوري است که نه امام و نه جنگ تحميلي را ديدند اما رويش انقلاب شدند.

امام‌جمعه ابرکوه:مهم‌ترين هدف دشمن دست کشيدن ايران از نقاط قوت و عناصر قدرت ملي استامام‌جمعه ابرکوه گفت: نقشه راه آمريکايي‌ها در سه بخش فشار اقتصادي، رواني و عملي متمرکزشده و مهم‌ترين هدف آنان صرف‌نظر کردن ما از نقاط قوت خود و عناصر قدرت ملي است.به گزارش خبرگزاري فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني در خطبه‌هاي نماز جمعه به ديدار خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم با مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: رهبر متذکر شدند که گرچه اهداف شوم دشمن لو رفته اما ملت بايد هوشيار باشند و بدانند که هدف دشمن ايجاد دو دستگي، اختلاف و راه انداختن جنگ داخلي به‌وسيله وضع تحريم و اقدامات ضد امنيتي است.حسيني ادامه داد: نقشه راه آمريکايي‌ها در سه بخش فشار اقتصادي، رواني و عملي متمرکزشده و مهم‌ترين هدف آنان صرف‌نظر کردن ما از نقاط قوت خود و عناصر قدرت ملي است. بدين معني که از پيشرفت‌هاي چشمگير هسته‌اي، توانايي‌هاي قدرتمندانه موشکي و نفوذ منطقه‌اي کشورمان دست‌برداريم.امام‌جمعه ابرکوه تأکيد کرد: در همين راستا ما نبايد لحظه‌اي غافل شويم. جوانان، ملت و صنوف بايد مراقب باشند ميدان را براي دشمن آماده نکنند. يکي از معجزات 40 ساله اين انقلاب وجود جوانان غيوري است که نه امام و نه جنگ تحميلي را ديدند اما رويش انقلاب شدند.
خطبه اول 23/9/97موضوع خطبه:  مواعظ امیرالمومنین علیه السلامامیرالمومنین علیه السلام امیر المؤمنین علیه السلام  امیر المؤمنین علیه السلام حکمت است و به تعبیر رسول خدا داناترین امت می باشد او نشان داده که در قضاوت و حکمت از همه برتر است. رسول خدا خود را شهر علم خوانده و علی علیه السلام را درب ورودی آن شهر می داند. در نهج البلاغه حکمت ۱۳۱ آمده که روزی مردی در محضر امیرالمومنین به مذمت دنیا پرداخت به لحاظ جهات منفی و آسیبها و مشکلات و مصیبتها و فریبها در زندگی این جنبه های منفی را میدید اما روی دیگر سکه زندگی دنیا که خوبی ها است را نمی دید.حضرت در پاسخ به اظهارات او که مذمت دنیا می کرد فرمود :
جنبش دانشجویی خصلتی ضدّ استکباری دارد

 یزد - ایرنا- امام جمعه ابرکوه 16 آذرماه را نماد حرکت و جنبش دانشجویی دانست و گفت: در چنین روزی در سال 32 حدود چهار ماه بعد از کودتای 28 مرداد سه دانشجوی آزادی خواهی برای مبارزه با طاغوت و اربابانش مخصوصاً آمریکا در دانشگاه به خاک و خون کشیده شدند .به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ابرکوه افزود: بخشی از حرکت ضد استکباری و ضد استعماری در سال‌های پایانی حکومت طاغوت توسط دانشجویان مسلمان و مبارز شکل گرفت.وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی خصلتی ضدّ استکباری دارد و فراگیرسازی گفتمان انقلابی گری، افزایش بصیرت و آگاهی دینی دانشجویان برای تحلیل سیاسی، فقر و فساد ستیزی، مطالبه عدالت، میدان‌داری در جنبش نرم افزاری و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی رسالت های سنگینی است که این جنبش دنبال می کند.حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: جنبش دانشجویی برای کسب توفیق باید با آفات مبارزه کند و دانشجویان هوشیارانه مراقب باشند که نقش ابزار برای جبهه اپوزیسیون را نداشته باشند و از آرمان‌های انقلاب دور نشده و در دام احزاب سیاسی نیفتند .وی تصریح کرد: دشمن سال‌هاست تلاش می‌کند به جنبش دانشجویی مسیر انحرافی دهد و آرمان های دانشجویی را به نفع غرب گرایان مصادره و کاری کند که گویی جنبش دانشجویی حامی امریکا شود.

 یزد - ایرنا- امام جمعه ابرکوه 16 آذرماه را نماد حرکت و جنبش دانشجویی دانست و گفت: در چنین روزی در سال 32 حدود چهار ماه بعد از کودتای 28 مرداد سه دانشجوی آزادی خواهی برای مبارزه با طاغوت و اربابانش مخصوصاً آمریکا در دانشگاه به خاک و خون کشیده شدند .به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ابرکوه افزود: بخشی از حرکت ضد استکباری و ضد استعماری در سال‌های پایانی حکومت طاغوت توسط دانشجویان مسلمان و مبارز شکل گرفت.وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی خصلتی ضدّ استکباری دارد و فراگیرسازی گفتمان انقلابی گری، افزایش بصیرت و آگاهی دینی دانشجویان برای تحلیل سیاسی، فقر و فساد ستیزی، مطالبه عدالت، میدان‌داری در جنبش نرم افزاری و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی رسالت های سنگینی است که این جنبش دنبال می کند.حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: جنبش دانشجویی برای کسب توفیق باید با آفات مبارزه کند و دانشجویان هوشیارانه مراقب باشند که نقش ابزار برای جبهه اپوزیسیون را نداشته باشند و از آرمان‌های انقلاب دور نشده و در دام احزاب سیاسی نیفتند .وی تصریح کرد: دشمن سال‌هاست تلاش می‌کند به جنبش دانشجویی مسیر انحرافی دهد و آرمان های دانشجویی را به نفع غرب گرایان مصادره و کاری کند که گویی جنبش دانشجویی حامی امریکا شود.
انتقاد امام جمعه ابرکوه از وضعیت فرهنگی کشور

انتقاد امام جمعه ابرکوه از وضعیت فرهنگی کشور؛شورای عالی انقلاب فرهنگی شیر بی یال و دم شده است!/ زنگ خطر سرعت بالای تغییر سبک زندگی و بی تفاوتی مسئولانامام جمعه ابرکوه در انتقاد به سرعت تغییر وضعیت فرهنگی کشور گفت: هویت ملی، دینی، فرهنگی و حتی سبک زندگی ما خصوصا ظرف سه دهه گذشته، کاملا رنگ غربی گرفته و هیچکس معترض نیست و متولیان امور خود مشوق خودباختگی ها شده اند. به گزارش سروابرکوه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه در خطبه های امروز نماز جمعه ضمن تبریک روز دانشجو، ۱۶ آذر را نماد حرکت و جنبش دانشجویی عنوان کرد و گفت: بخشی از حرکت ضد استعماری و در سال‌های پایانی حکومت طاغوت توسط دانشجویان مسلمان و مبارز شکل گرفت.فراگیر سازی «گفتمان انقلابی» رسالت سنگین جنبش دانشجوییحجت الاسلام حسینی افزود: جنبش دانشجوئی باید به دنبال نقش آفرینی در فراگیر سازی گفتمان انقلابی گری افزایش بصیرت و سطح آگاهی دینی دانشجویان جهت داشتن قدرت تحلیل سیاسی و اعلام موضع به هنگام، فقر و فساد ستیزی، مطالبه عدالت، میدان‌داری در جنبش نرم افزاری و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.خطیب جمعه ابرکوه تاکید کرد: جنبش دانشجویی برای کسب توفیق خود باید با جدید با آفات، مبارزه کند یعنی دانشجویان هوشیارانه مراقب باشند که نقش ابزاری برای جبهه اپوزوسیون نداشته باشند از آرمان‌های انقلاب دور نشوند سطحی نگر و ساده اندیش نباشند در دام احزاب سیاسی نیفتند و خلاصه اهداف انقلاب اسلامی را گم نکنند.

انتقاد امام جمعه ابرکوه از وضعیت فرهنگی کشور؛شورای عالی انقلاب فرهنگی شیر بی یال و دم شده است!/ زنگ خطر سرعت بالای تغییر سبک زندگی و بی تفاوتی مسئولانامام جمعه ابرکوه در انتقاد به سرعت تغییر وضعیت فرهنگی کشور گفت: هویت ملی، دینی، فرهنگی و حتی سبک زندگی ما خصوصا ظرف سه دهه گذشته، کاملا رنگ غربی گرفته و هیچکس معترض نیست و متولیان امور خود مشوق خودباختگی ها شده اند. به گزارش سروابرکوه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه در خطبه های امروز نماز جمعه ضمن تبریک روز دانشجو، ۱۶ آذر را نماد حرکت و جنبش دانشجویی عنوان کرد و گفت: بخشی از حرکت ضد استعماری و در سال‌های پایانی حکومت طاغوت توسط دانشجویان مسلمان و مبارز شکل گرفت.فراگیر سازی «گفتمان انقلابی» رسالت سنگین جنبش دانشجوییحجت الاسلام حسینی افزود: جنبش دانشجوئی باید به دنبال نقش آفرینی در فراگیر سازی گفتمان انقلابی گری افزایش بصیرت و سطح آگاهی دینی دانشجویان جهت داشتن قدرت تحلیل سیاسی و اعلام موضع به هنگام، فقر و فساد ستیزی، مطالبه عدالت، میدان‌داری در جنبش نرم افزاری و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.خطیب جمعه ابرکوه تاکید کرد: جنبش دانشجویی برای کسب توفیق خود باید با جدید با آفات، مبارزه کند یعنی دانشجویان هوشیارانه مراقب باشند که نقش ابزاری برای جبهه اپوزوسیون نداشته باشند از آرمان‌های انقلاب دور نشوند سطحی نگر و ساده اندیش نباشند در دام احزاب سیاسی نیفتند و خلاصه اهداف انقلاب اسلامی را گم نکنند.
دانشجویان مراقب باشند در دام احزاب سیاسی نیفتند

امام‌جمعه ابرکوه:دانشجویان مراقب باشند در دام احزاب سیاسی نیفتند/توان موشکی، ضامن امنیت ایران استامام‌جمعه ابرکوه گفت: دانشجویان باید هوشیارانه مراقب باشند که نقش ابزاری برای جبهه اپوزسیون نداشته، در دام احزاب سیاسی نیفتاده و در نهایت اهداف انقلاب اسلامی را گم نکنند.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های امروز نماز جمعه ضمن گرامیداشت روز دانشجو، اظهار کرد: ۱۶ آذر نماد حرکت و جنبش دانشجویی است که خصلتش تا کنون ضد استکباری و سلطه بوده و باید به همین منوال ادامه داشته باشد، زیرا این جنبش رسالتی سنگین را دنبال می‌کند.دانشجویان سطحی‌نگر و ساده‌اندیش نباشندحسینی رسالت جنبش دانشجویی را نقش‌آفرینی در فراگیر سازی گفتمان انقلابی گری، افزایش بصیرت و سطح آگاهی دینی دانشجویان در جهت داشتن قدرت تحلیل سیاسی، اعلام موضع به هنگام فقر، فساد ستیزی، مطالبه عدالت، میدان‌داری در جنبش نرم‌افزاری و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی دانست.

امام‌جمعه ابرکوه:دانشجویان مراقب باشند در دام احزاب سیاسی نیفتند/توان موشکی، ضامن امنیت ایران استامام‌جمعه ابرکوه گفت: دانشجویان باید هوشیارانه مراقب باشند که نقش ابزاری برای جبهه اپوزسیون نداشته، در دام احزاب سیاسی نیفتاده و در نهایت اهداف انقلاب اسلامی را گم نکنند.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های امروز نماز جمعه ضمن گرامیداشت روز دانشجو، اظهار کرد: ۱۶ آذر نماد حرکت و جنبش دانشجویی است که خصلتش تا کنون ضد استکباری و سلطه بوده و باید به همین منوال ادامه داشته باشد، زیرا این جنبش رسالتی سنگین را دنبال می‌کند.دانشجویان سطحی‌نگر و ساده‌اندیش نباشندحسینی رسالت جنبش دانشجویی را نقش‌آفرینی در فراگیر سازی گفتمان انقلابی گری، افزایش بصیرت و سطح آگاهی دینی دانشجویان در جهت داشتن قدرت تحلیل سیاسی، اعلام موضع به هنگام فقر، فساد ستیزی، مطالبه عدالت، میدان‌داری در جنبش نرم‌افزاری و کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی دانست.
خطبه اول 16/9/97موضوع خطبه:  مواعظ پیامبر(ص)فرصتهای زندگیعمر کوتاه و فرصت کم در زندگی ایجاب می کند که به حکم عقل و شرع انسان لحظه ها و فرصت های زندگی را مغتنم شمرده از آن بهره برداری کند .به همین دلیل شرع مقدس از همان لحظات اولیه که انسان از مرحله کودکی خارج شد و به نوجوانی رسید و زمینه بلوغ جسمی یافت او را در دایره تکلیف وارد میکند و از همان مرحله نوجوانی و آغاز جوانی از فرصت ها را در زمینه انتخاب صحیح مسیر زندگی که همان صراط مستقیم الهی است در اختیارش قرار می دهد تا حرکت کند و عمرش را بیهوده تلف نکنند  بلکه هوشیارانه و با بصیرت زندگی کند تا از سیر سعادت منحرف نشود.
 
 


امام حسن عسکري(ع)

زندگاني حضرت امام حسن عسکري(ع)
     
امام حسن عسکري (ع) در سال 232هجري در مدينه چشم به جهان گشود. مادر والا گهرش سوسن يا سليل زني لايق و صاحب فضيلت و در پرورش فرزند نهايت مراقبت را داشت، تا حجت حق را آن چنان که شايسته است پرورش دهد.

اين زن پرهيزگار در سفري که امام عسکري (ع) به سامرا کرد همراه امام بود و در سامرا از دنيا رحلت کرد. کنيه آن حضرت ابامحمد بود.

صورت و سيرت امام حسن عسکري (ع)
امام يازدهم صورتي گندمگون و بدني در حد اعتدال داشت. ابروهاي سياه کماني، چشماني درشت و پيشاني گشاده داشت. دندانها درشت و بسيار سفيد بود. خالي بر گونه راست داشت.

امام حسن عسکري (ع) بياني شيرين و جذاب و شخصيتي الهي باشکوه و وقار و مفسري بي نظير براي قرآن مجيد بود. راه مستقيم عترت و شيوه صحيح تفسير قرآن را به مردم و به ويژه براي اصحاب بزرگوارش - در ايام عمر کوتاه خود - روشن کرد.

دوران امامت
به طور کلي دوران عمر 29ساله امام حسن عسکري (ع) به سه دوره تقسيم مي گردد:
دوره اول 13سال است که زندگي آن حضرت در مدينه گذشت.
دوره دوم 10سال در سامرا قبل از امامت.
دوره سوم نزديک 6 سال امامت آن حضرت مي باشد.

دوره امامت حضرت عسکري (ع) با قدرت ظاهري بني عباس رو در روي بود. خلفايي که به تقليد هارون در نشان دادن نيروي خود بلندپروازيهايي داشتند.

امام حسن عسکري (ع) از شش سال دوران اقامتش، سه سال را در زندان گذرانيد. زندانبان آن حضرت صالح بن وصيف دو غلام ستمکار را بر امام گماشته بود، تا بتواند آن حضرت را - به وسيله آن دو غلام - آزار بيشتري دهد، اما آن دو غلام که خود از نزديک ناظر حال و حرکات امام بودند تحت تأثير آن امام بزرگوار قرار گرفته به صلاح و خوش رفتاري گراييده بودند.

وقتي از اين غلامان جوياي حال امام شدند، مي گفتند اين زنداني روزها روزه دار است و شبها تا بامداد به عبادت و راز و نياز با معبود خود سرگرم است و با کسي سخن نمي گويد.

عبيدالله خاقان وزير معتمد عباسي با همه غروري که داشت وقتي با حضرت عسکري ملاقات مي کرد به احترام آن حضرت برمي خاست، و آن حضرت را بر مسند خود مي نشانيد. پيوسته مي گفت: در سامره کسي را مانند آن حضرت نديده ام، وي
زاهدترين و داناترين مردم روزگار است.

پسر عبيدالله خاقان مي گفت: من پيوسته احوال آن حضرت را از مردم مي پرسيدم. مردم را نسبت به او متواضع مي يافتم. مي ديدم همه مردم به بزرگواريش معترفند و دوستدار او مي باشند.

با آنکه امام (ع) جز با خواص شيعيان خود رفت و آمد نمي فرمودند، دستگاه خلافت عباسي براي حفظ آرامش خلافت خود بيشتر اوقات، آن حضرت را زنداني و ممنوع از معاشرت داشت.

از جمله مسائل روزگار امام حسن عسکري (ع) يکي نيز اين بود که از طرف خلافت وقت، اموال و اوقات شيعه، به دست کساني سپرده مي شد که دشمن آل محمد (ص) و جريانهاي شيعي بودند، تا بدين گونه بنيه مالي نهضت تقويت نشود.چنانکه نوشته اند که احمد بن عبيدالله بن خاقان از جانب خلفا، والي اوقاف و صدقات بود در قم، و او نسبت به اهل بيت رسالت، نهايت مرتبه عداوت را داشت.

نيز اصحاب امام حسن عسکري، متفرق بودند و امکان تمرکز براي آنان نبود، کساني چون ابوعلي احمد بن اسحاق اشعري در قم و ابوسهل اسماعيل نوبختي در بغداد مي زيستند، فشار و مراقبتي که دستگاه خلافت عباسي، پس از شهادت حضرت رضا (ع) معمول داشت، چنان دامن گسترده بود که جناح مقابل را با سخت ترين نوع درگيري واداشته بود. اين جناح نيز طبق ايمان به حق و دعوت به اصول عدالت کلي، اين همه سختي را تحمل مي کرد، و لحظه اي از حراست (و نگهباني) موضع غفلت نمي کرد.

اينکه حضرت هادي (ع) و حضرت امام حسن عسکري (ع) هم از سوي دستگاه خلافت تحت مراقبت شديد و ممنوع از ملاقات با مردم بودند و هم امامان بزرگوار ما - جز با ياران خاص و کساني که براي حل مشکلات زندگي مادي و ديني خود به آنها مراجعه مي نمودند - کمتر معاشرت مي کردند به جهت آن بود که دوران غيبت حضرت مهدي (ع) نزديک بود، و مردم مي بايست کم کم بدان خو گيرند، و جهت سياسي و حل مشکلات خود را از اصحاب خاص که پرچمداران مرزهاي مذهبي بودند بخواهند، و پيش آمدن دوران غيبت در نظر آنان عجيب نيايد.

باري، امام حسن عسکري (ع) بيش از 29سال عمر نکرد ولي در مدت شش سال امامت و رياست روحاني اسلامي، آثار مهمي از تفسير قرآن و نشر احکام و بيان مسائل فقهي و جهت دادن به حرکت انقلابي شيعياني که از راههاي دور براي کسب فيض به محضر امام (ع) مي رسيدند بر جاي گذاشت.

در زمان امام يازدهم تعليمات عاليه قرآني و نشر احکام الهي و مناظرات کلامي جنبش علمي خاصي را تجديد کرد، و فرهنگ شيعي - که تا آن زمان شناخته شده بود - در رشته هاي ديگر نيز مانند فلسفه و کلام باعث ظهور مردان بزرگي چون يعقوب بن اسحاق کندي ، که خود معاصر امام حسن عسکري بود و تحت تعليمات آن امام، گرديد.

در قدرت علمي امام (ع) - که از سرچشمه زلال ولايت و اهل بيت عصمت مايه گرفته بود - نکته ها گفته اند. از جمله: همين يعقوب بن اسحاق کندي فيلسوف بزرگ عرب که دانشمند معروف ايراني ابونصر فارابي شاگرد مکتب وي بوده است، در مناظره با آن حضرت درمانده گشت و کتابي را که بر رد قرآن نوشته بود سوزانيد و بعدها از دوستداران و در صف پيروان آن حضرت درآمد.

شهادت امام حسن عسکري (ع)
شهادت آن حضرت را روز جمعه هشتم ماه ربيع الاول سال 260هجري نوشته اند.

در کيفيت وفات آن امام بزرگوار آمده است: فرزند عبيدالله بن خاقان گويد: روزي براي پدرم (که وزير معتمد عباسي بود) خبر آوردند که ابن الرضا - يعني حضرت امام حسن عسکري - رنجور شده، پدرم به سرعت تمام نزد خليفه رفت و خبر را به خليفه داد. خليفه پنج نفر از معتمدان و مخصوصان خود را با او همراه کرد.

يکي از ايشان نحرير خادم بود که از محرمان خاص خليفه بود، امر کرد ايشان را که پيوسته ملازم خانه آن حضرت باشند، و بر احوال آن حضرت مطلع گردند. و طبيبي را مقرر کرد که هر بامداد و پسين نزد آن حضرت برود، و از احوال او آگاه شود. بعد از دو روز براي پدرم خبر آوردند که مرض آن حضرت سخت شده است، و ضعف بر او مستولي گرديده. پس بامداد سوار شد، نزد آن حضرت رفت و اطبا را - که عموما اطباي مسيحي و يهودي در آن زمان بودند - امر کرد که از خدمت آن حضرت دور نشوند و قاضي القضات (داور داوران) را طلبيد و گفت ده نفر از علماي مشهور را حاضر گردان که پيوسته نزد آن حضرت باشند.

و اين کارها را براي آن مي کردند که آن زهري که به آن حضرت داده بودند بر مردم معلوم نشود و نزد مردم ظاهر سازند که آن حضرت به مرگ خود از دنيا رفته، پيوسته ايشان ملازم خانه آن حضرت بودند تا آنکه بعد از گذشت چند روز از ماه ربيع الاول سال 260 ه. ق آن امام مظلوم در سن 29سالگي از دار فاني به سراي باقي رحلت نمود.

بعد از آن خليفه متوجه تفحص و تجسس فرزند حضرت شد، زيرا شنيده بود که فرزند آن حضرت بر عالم مستولي خواهد شد، و اهل باطل را منقرض خواهد کرد... تا دو سال تفحص احوال او مي کردند....

اين جستجوها و پژوهشها نتيجه هراسي بود که معتصم عباسي و خلفاي قبل و بعد از او - از طريق روايات مورد اعتمادي که به حضرت رسول الله (ص) مي پيوست، شنيده بودند که از نرگس خاتون و حضرت امام حسن عسکري فرزندي پاک گهر ملقب به مهدي آخر الزمان - همنام با رسول اکرم (ص) ولادت خواهد يافت و تخت ستمگران را واژگون و به سلطه و سلطنت آنها خاتمه خواهد داد. بدين جهت به بهانه هاي مختلف در خانه حضرت عسکري (ع) رفت و آمد بسيار مي کردند، و جستجو مي نمودند تا از آن فرزند گرامي اثري بيابند و او را نابود سازند.

به راستي داستان نمرود و فرعون در ظهور حضرت ابراهيم (ع) و حضرت موسي (ع) تکرار مي شد. حتي قابله هايي را گماشته بودند که در اين کار مهم پي جويي کنند. اما خداوند متعال - چنانکه در فصل بعد خواهيد خواند - حجت خود را از گزند دشمنان و آسيب زمان حفظ کرد، و همچنان نگاهداري خواهد کرد تا مأموريت الهي خود را انجام دهد.

باري، علت شهادت آن حضرت را سمي مي دانند که معتمد عباسي در غذا به آن حضرت خورانيد و بعد، از کردار زشت خود پشيمان شد. بناچار اطباي مسيحي و يهودي که در آن زمان کار طبابت را در بغداد و سامره به عهده داشتند، به ويژه در مأموريتهايي که توطئه قتل امام بزرگواري مانند امام حسن عسکري (ع) در ميان بود، براي معالجه فرستاد. البته از اين دلسوزيهاي ظاهري هدف ديگري داشت، و آن خشنود ساختن مردم و غافل نگهداشتن آنها از حقيقت ماجرا بود.

بعد از آگاه شدن شيعيان از خبر درگذشت جانگداز حضرت امام حسن عسکري (ع) شهر سامره را غبار غم گرفت، و از هر سوي صداي ناله و گريه برخاست. مردم آماده سوگواري و تشييع جنازه آن حضرت شدند.

ماجراي جانشين بر حق امام عسکري (ع)
ابوالاديان مي گويد: من خدمت حضرت امام حسن عسکري (ع) مي کردم. نامه هاي آن حضرت را به شهرها مي بردم. در مرض موت، روزي من را طلب فرمود و چند نامه اي نوشت به مدائن تا آنها را برسانم. سپس امام فرمود: پس از پانزده روز باز داخل سامره خواهي شد و صداي گريه و شيون از خانه من خواهي شنيد، و در آن موقع مشغول غسل دادن من خواهند بود.

ابوالاديان به امام عرض مي کند: اي سيد من، هرگاه اين واقعه دردناک روي دهد، امامت با کيست؟
فرمود: هر که جواب نامه من را از تو طلب کند.

ابوالاديان مي گويد: دوباره پرسيدم علامت ديگري به من بفرما.
امام فرمود: هرکه بر من نماز گزارد.

ابوالاديان مي گويد: باز هم علامت ديگري بگو تا بدانم.
امام مي گويد: هر که بگويد که در هميان چه چيز است او امام شماست.

ابوالاديان مي گويد: مهابت و شکوه امام باعث شد که نتوانم چيز ديگري بپرسم. رفتم و نامه ها را رساندم و پس از پانزده روز برگشتم. وقتي به در خانه امام رسيدم صداي شيون و گريه از خانه امام بلند بود. داخل خانه امام، جعفر کذاب برادر امام حسن عسکري را ديدم که نشسته، و شيعيان به او تسليت مي دهند و به امامت او تهنيت مي گويند. من از اين بابت بسيار تعجب کردم پيش رفتم و تعزيت و تهنيت گفتم. اما او جوابي نداد و هيچ سؤالي نکرد.

چون بدن مظهر امام را کفن کرده و آماده نماز گزاردن بود، خادمي آمد و جعفر کذاب را دعوت کرد که بر برادر خود نماز بخواند. چون جعفر به نماز ايستاد، طفلي گندمگون و پيچيده موي، گشاده دنداني مانند پاره ماه بيرون آمد و رداي جعفر را کشيد و گفت: اي عمو پس بايست که من به نماز سزاوارترم.

رنگ جعفر دگرگون شد. عقب ايستاد. سپس آن طفل پيش آمد و بر پدر نماز گزارد و آن جناب را در پهلوي امام علي النقي عليه السلام دفن کرد. سپس رو به من آورد و فرمود: جواب نامه ها را که با تو است تسليم کن. من جواب نامه را به آن کودک دادم. پس «حاجزوشا» از جعفر پرسيد: اين کودک که بود، جعفر گفت: به خدا قسم من او را نمي شناسم و هرگز او را نديده ام.

در اين موقع، عده اي از شيعيان از شهر قم رسيدند، چون از وفات امام (ع) با خبر شدند، مردم به جعفر اشاره کردند. چند تن از آن مردم نزد جعفر رفتند و از او پرسيدند: بگو که نامه هايي که داريم از چه جماعتي است و مالها چه مقدار است؟ جعفر گفت: ببينيد مردم از من علم غيب مي خواهند! در آن حال خادمي از جانب حضرت صاحب الامر ظاهر شد و از قول امام گفت: اي مردم قم با شما نامه هايي است از فلان و فلان و همياني (کيسه اي) که در آن هزار اشرفي است که در آن ده اشرفي است با روکش طلا.

شيعياني که از قم آمده بودند گفتند: هر کس تو را فرستاده است امام زمان است اين نامه ها و هميان را به او تسليم کن.

جعفر کذاب نزد معتمد خليفه آمد و جريان واقعه را نقل کرد. معتمد گفت: برويد و در خانه امام حسن عسکري (ع) جستجو کنيد و کودک را پيدا کنيد. رفتند و از کودک اثري نيافتند. ناچار «صيقل» کنيز حضرت امام عسکري (ع) را گرفتند و مدتها تحت نظر داشتند به تصور اينکه او حامله است. ولي هرچه بيشتر جستند کمتر يافتند.

خداوند آن کودک مبارک قدم را حفظ کرد و تا زمان ما نيز در کنف حمايت حق است و به ظاهر از نظرها پنهان مي باشد. درود خداي بزرگ بر او باد.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

 

شعار سال 1397

شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

موضوع خطبه ها

موضوع اصلی:قیام امام حسین(ع)        

موضوع خطبه این هفته:رسالت سجادی

مدت خطبه ها:35دقیقه

 

 

گنجینه های فرهنگی

کانال پیام رسان نماز جمعه

با کلیک برتصویر زیر درکانال سروش نماز آدینه از مطالب متنوع شامل:داستانهای اخلاقی، نکات پند آمیز ،احادیث،اخبارسیاسی ،نکات روانشناسی ، خطبه ها و تصاویر نمازگزاران…. بهره مند شوید.