02 ارديبهشت 1397 ساعت 08:42
 
 

اوقات شرعی

 
 
«تغییر باورهای دینی مردم» راهبرد نفوذ دشمن

خطیب جمعه ابرکوه:«تغییر باورهای دینی مردم» راهبرد نفوذ دشمن/ رونق تولید داخلی کلید حل مشکلات اقتصادی استامام جمعه ابرکوه گفت:کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در لوزان و ژنو و نیویورک نیست بلکه در داخل کشور با رونق تولید، کار و حمایت از محصولات داخلی است.به گزارش سرو ابرکوه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه در خطبه های امروز نماز جمعه این شهرستان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در دیدار چند روز گذشته مسئولان و عوامل وزارت اطلاعات با مقام معظم رهبری، ایشان وزارت اطلاعات را تابع سیاست‌های نظام دانستند و تاکید داشتند که برنامه ریزی بلندمدت با پیش بینی رویدادهای آینده و تحلیل و بررسی دقیق اطلاعات یکی از راه های مقابله با طراحی جبهه مقابل است.وی تاکید کرد: رهبر انقلاب یکی دیگر از راه های مقابله با تهاجم جبهه مقابل را جدی گرفتن موضوع نفوذ دانستند و حضور پر نشاط وزارت اطلاعات در همه ابعاد و زوایای نظام را موجب هراس بدخواهان و صیانت بخشی به نظام اسلامی عنوان کردند.راهبرد دشمن نفوذ برای تخریب و تغییر باورهای دینی مردم خصوصاً جوانان استحجت الاسلام حسینی نقش آفرینی سربازان گمنام امام زمان(عج) در مقابله با پروژه های دشمنان کینه توز در نفوذ، تغییر و مهار انقلاب را مهم دانست و گفت: راهبرد دشمن نفوذ برای تخریب و تغییر باورهای دینی، اعتقادی و انقلابی مردم مخصوصاً جوانان است و به همین دلیل رهبر انقلاب نگرانی خود را از مسأله نفوذ ابراز داشته اند.

خطیب جمعه ابرکوه:«تغییر باورهای دینی مردم» راهبرد نفوذ دشمن/ رونق تولید داخلی کلید حل مشکلات اقتصادی استامام جمعه ابرکوه گفت:کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در لوزان و ژنو و نیویورک نیست بلکه در داخل کشور با رونق تولید، کار و حمایت از محصولات داخلی است.به گزارش سرو ابرکوه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه در خطبه های امروز نماز جمعه این شهرستان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در دیدار چند روز گذشته مسئولان و عوامل وزارت اطلاعات با مقام معظم رهبری، ایشان وزارت اطلاعات را تابع سیاست‌های نظام دانستند و تاکید داشتند که برنامه ریزی بلندمدت با پیش بینی رویدادهای آینده و تحلیل و بررسی دقیق اطلاعات یکی از راه های مقابله با طراحی جبهه مقابل است.وی تاکید کرد: رهبر انقلاب یکی دیگر از راه های مقابله با تهاجم جبهه مقابل را جدی گرفتن موضوع نفوذ دانستند و حضور پر نشاط وزارت اطلاعات در همه ابعاد و زوایای نظام را موجب هراس بدخواهان و صیانت بخشی به نظام اسلامی عنوان کردند.راهبرد دشمن نفوذ برای تخریب و تغییر باورهای دینی مردم خصوصاً جوانان استحجت الاسلام حسینی نقش آفرینی سربازان گمنام امام زمان(عج) در مقابله با پروژه های دشمنان کینه توز در نفوذ، تغییر و مهار انقلاب را مهم دانست و گفت: راهبرد دشمن نفوذ برای تخریب و تغییر باورهای دینی، اعتقادی و انقلابی مردم مخصوصاً جوانان است و به همین دلیل رهبر انقلاب نگرانی خود را از مسأله نفوذ ابراز داشته اند.
عقب‌گرد فرهنگی جامعه، به علت عملکرد ضعیف متولیان آن است

امام‌جمعه ابرکوه:عقب‌گرد فرهنگی جامعه، به علت عملکرد ضعیف متولیان آن استامام‌جمعه ابرکوه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گفت: سیاست‌گذاری برنامه‌های فرهنگی کشور رضایت‌بخش نبوده و دولتمردان گذشته برای پیشرفت فرهنگی بی‌برنامه بودند.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اظهار کرد: اساساً فرهنگ هویت جمعیت کشور و ملت است که اگر سالم باشد جمعیت تابع آن نیز صالح، شایسته و دارای ملاک‌های ارزشی انسانی خواهند بود؛ اما اگر این فرهنگ فاسد و ضد ارزشی بود نمی‌توان از جامعه‌ای که تابع آن است نمی‌توان انتظار شعارهای ارزشی داشت.حسینی در رابطه با تبیین الگوهای فرهنگی، اذعان کرد: دولتمردان در 40 سال گذشته برای پیشرفت و توسعه بخش‌های مختلف برنامه‌های متعددی داشته‌اند اما در حوزه پیشرفت فرهنگی جامعه احساس می‌شود بی‌برنامه بوده و اگر هم برنامه‌ای داشتند آن‌قدر برای جامعه محسوس نبوده که ما در این بخش عقب‌گرد داشته‌ایم.امام‌جمعه ابرکوه حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی را مهم‌ترین نهادهای فرهنگ‌ساز برشمرد و افزود: وقتی عملکرد این نهادها بررسی می‌شود می‌بینیم فرهنگ مذهبی کشور در ایام خاصی از سال مانند محرم جلوه داشته و در بقیه ایام ضعیف است، در دانشگاه‌ها اساتید نسبت به باورهای فرهنگ دینی اما و اگر داشته و دانشجویان نیز در ظاهر بیشتر فرهنگ غربی دارند.وی تصریح کرد: در بخش سیاست‌گذاری برنامه‌های فرهنگی کشور نمی‌توان احساس رضایت داشت، زیرا گفتار و رفتارهای جامعه اغلب غربی شده است. از سوی دیگر عواملی را وسوسه انگیزانه مأمور می‌کنند تا در ذهن افراد القا شود که ما فارسی‌زبان هستیم و نباید از لغات عربی استفاده کنیم.

امام‌جمعه ابرکوه:عقب‌گرد فرهنگی جامعه، به علت عملکرد ضعیف متولیان آن استامام‌جمعه ابرکوه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گفت: سیاست‌گذاری برنامه‌های فرهنگی کشور رضایت‌بخش نبوده و دولتمردان گذشته برای پیشرفت فرهنگی بی‌برنامه بودند.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اظهار کرد: اساساً فرهنگ هویت جمعیت کشور و ملت است که اگر سالم باشد جمعیت تابع آن نیز صالح، شایسته و دارای ملاک‌های ارزشی انسانی خواهند بود؛ اما اگر این فرهنگ فاسد و ضد ارزشی بود نمی‌توان از جامعه‌ای که تابع آن است نمی‌توان انتظار شعارهای ارزشی داشت.حسینی در رابطه با تبیین الگوهای فرهنگی، اذعان کرد: دولتمردان در 40 سال گذشته برای پیشرفت و توسعه بخش‌های مختلف برنامه‌های متعددی داشته‌اند اما در حوزه پیشرفت فرهنگی جامعه احساس می‌شود بی‌برنامه بوده و اگر هم برنامه‌ای داشتند آن‌قدر برای جامعه محسوس نبوده که ما در این بخش عقب‌گرد داشته‌ایم.امام‌جمعه ابرکوه حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی را مهم‌ترین نهادهای فرهنگ‌ساز برشمرد و افزود: وقتی عملکرد این نهادها بررسی می‌شود می‌بینیم فرهنگ مذهبی کشور در ایام خاصی از سال مانند محرم جلوه داشته و در بقیه ایام ضعیف است، در دانشگاه‌ها اساتید نسبت به باورهای فرهنگ دینی اما و اگر داشته و دانشجویان نیز در ظاهر بیشتر فرهنگ غربی دارند.وی تصریح کرد: در بخش سیاست‌گذاری برنامه‌های فرهنگی کشور نمی‌توان احساس رضایت داشت، زیرا گفتار و رفتارهای جامعه اغلب غربی شده است. از سوی دیگر عواملی را وسوسه انگیزانه مأمور می‌کنند تا در ذهن افراد القا شود که ما فارسی‌زبان هستیم و نباید از لغات عربی استفاده کنیم.
کلید حل مشکلات کشور در لوزان، ژنو و نیویورک نیست

خطیب جمعه ابرکوه:کلید حل مشکلات کشور در لوزان، ژنو و نیویورک نیستامام‌جمعه ابرکوه گفت: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در لوزان، ژنو و نیویورک نیست؛ بلکه در داخل ایران و در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی و حمیت از تولیدات ایرانی است.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های این هفته ابرکوه، با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان و عوامل وزارت اطلاعات، اظهار کرد: رهبر فرمودند: فردی که می‌خواهد امانت‌دار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاه‌ها نیز موظف به عمل بر اساس نظر وزارت اطلاعات هستند. نقش‌آفرینی سربازان گمنام امام زمان (عج) در مقابله با ضدانقلاب و بدخواهان و پروژه‌های دشمنان کینه‌توز در نفوذ و تغییر و مهار انقلاب بر کسی پوشیده نیست.سپاه ایران حرف اول را در جبهه مقاومت ملت‌های مظلوم می‌زندحسینی در ادامه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اذعان کرد: مهم‌ترین رخداد جهانی هفته گذشته تهاجم دیوانه‌وار نظامی سران قدرت‌های شیطانی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه بود که به بهانه واهی و دروغین استفاده سوریه از سلاح شیمیایی به‌صورت کور و بی‌نتیجه صورت گرفت.امام‌جمعه ابرکوه به سالروز تأسیس سپاه پاسداران اشاره کرد و افزود: یکی از مؤلفه‌های اقتدار نظام اسلامی سپاه است که از ابتدای موجودیت خود به تأسی از سالار شهیدان مبارزه بی‌امان با ضدانقلاب را در راستای پاسداری از انقلاب در دستور کار خود قرار داد و امروز با داشتن سپاه قدس حرف اول را در جبهه مقاومت ملت‌های مظلوم می‌زند.

خطیب جمعه ابرکوه:کلید حل مشکلات کشور در لوزان، ژنو و نیویورک نیستامام‌جمعه ابرکوه گفت: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در لوزان، ژنو و نیویورک نیست؛ بلکه در داخل ایران و در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی و حمیت از تولیدات ایرانی است.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های این هفته ابرکوه، با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان و عوامل وزارت اطلاعات، اظهار کرد: رهبر فرمودند: فردی که می‌خواهد امانت‌دار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاه‌ها نیز موظف به عمل بر اساس نظر وزارت اطلاعات هستند. نقش‌آفرینی سربازان گمنام امام زمان (عج) در مقابله با ضدانقلاب و بدخواهان و پروژه‌های دشمنان کینه‌توز در نفوذ و تغییر و مهار انقلاب بر کسی پوشیده نیست.سپاه ایران حرف اول را در جبهه مقاومت ملت‌های مظلوم می‌زندحسینی در ادامه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اذعان کرد: مهم‌ترین رخداد جهانی هفته گذشته تهاجم دیوانه‌وار نظامی سران قدرت‌های شیطانی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه بود که به بهانه واهی و دروغین استفاده سوریه از سلاح شیمیایی به‌صورت کور و بی‌نتیجه صورت گرفت.امام‌جمعه ابرکوه به سالروز تأسیس سپاه پاسداران اشاره کرد و افزود: یکی از مؤلفه‌های اقتدار نظام اسلامی سپاه است که از ابتدای موجودیت خود به تأسی از سالار شهیدان مبارزه بی‌امان با ضدانقلاب را در راستای پاسداری از انقلاب در دستور کار خود قرار داد و امروز با داشتن سپاه قدس حرف اول را در جبهه مقاومت ملت‌های مظلوم می‌زند.
خطبه های نماز جمعه 31فروردین ماه1397

خطبه اول 31/1/97موضوع خطبه: اثرات سازنده امر به معروف و نهی از منکر      عنوان خطبه:ارزشهای اجتماعیسورة آل عمران  آيه 200 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ = ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!****************************************در جامعه اسلامی اصل بر طهارت جامععه از دنائت ها و خباثتها و ناپاکی ها است و اگر در هر زاویه از زوایای جامعه گناه و آلودگی و ناپاکی مشاهده شد بلافاصله بر همه فرض و تکلیف است به عنوان واجب کفائی ورود  پیدا کنند و با مبارزه و دفع خطا از خاطی که با خلاف کاری خود موجب آلوده شدن فضای پاک  و معنوی جامعه را فراهم کرده او را نصیحت و تائب و پشیمان کنند و با این تلاش خود خاطی را تطهیر و به طهارت وپاکی جامعه صیانت بخشند و این اقدام در لسان شرع مقدس از آن به عنوان امر بمعروف و نهی از منکر یاد می شود .لذا نگرش به فرهنگ دینی جامعه نگرش به پاکی ها – صلاحیتها – خوبی ها – خیرخواهی ها – فداکاری ها – مردم دوستی ها و حق طلبی و مبارزه با فساد و باطل و ناهنجاریها است و این امر بمعروف در جامعه سیره همه انبیاء و صدیقین و صالحین بوده و برای عموم مردم تکلیف و مسئولیتی ملّی ومذهبی و منش و روش اولیاء خدا و سیره شایسته مردم آگاه و صالح و درست کردار است .

خطبه اول 31/1/97موضوع خطبه: اثرات سازنده امر به معروف و نهی از منکر      عنوان خطبه:ارزشهای اجتماعیسورة آل عمران  آيه 200 : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ = ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!****************************************در جامعه اسلامی اصل بر طهارت جامععه از دنائت ها و خباثتها و ناپاکی ها است و اگر در هر زاویه از زوایای جامعه گناه و آلودگی و ناپاکی مشاهده شد بلافاصله بر همه فرض و تکلیف است به عنوان واجب کفائی ورود  پیدا کنند و با مبارزه و دفع خطا از خاطی که با خلاف کاری خود موجب آلوده شدن فضای پاک  و معنوی جامعه را فراهم کرده او را نصیحت و تائب و پشیمان کنند و با این تلاش خود خاطی را تطهیر و به طهارت وپاکی جامعه صیانت بخشند و این اقدام در لسان شرع مقدس از آن به عنوان امر بمعروف و نهی از منکر یاد می شود .لذا نگرش به فرهنگ دینی جامعه نگرش به پاکی ها – صلاحیتها – خوبی ها – خیرخواهی ها – فداکاری ها – مردم دوستی ها و حق طلبی و مبارزه با فساد و باطل و ناهنجاریها است و این امر بمعروف در جامعه سیره همه انبیاء و صدیقین و صالحین بوده و برای عموم مردم تکلیف و مسئولیتی ملّی ومذهبی و منش و روش اولیاء خدا و سیره شایسته مردم آگاه و صالح و درست کردار است .
بنیاد مسکن یکی از صدقات جاریه حضرت امام است

امام جمعه ابرکوه:بنیاد مسکن یکی از صدقات جاریه حضرت امام استیزد - ایرنا - امام جمعه ابرکوه با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از صدقات جاریه امام خمینی(ره) است، گفت : خدمات رسانی این نهاد خدمت به مددجویان و محرومان جامعه است.حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی روز یکشنبه در دیدار کارکنان بنیاد مسکن این شهرستان اظهار کرد: این نهاد توانست با اجرای طرح هادی به روستاها جاذبه ماندگاری جمعیت بدهد.وی بیان کرد: باید به روستاها جاذبه داد نه جاذبه شهری، بنیاد برای حفظ اصالت روستاها تلاش کند.حسینی اضافه کرد: اجرای طرح هادی در توسعه روستاها و روستاهای هدف گردشگری در راستای حفظ بافت سنتی باشد.همچنین مدیر بنیاد مسکن ابرکوه با تشریح فعالیت های این نهاد در مناطق شهری روستایی گفت: درسال 1396، 20 هکتار زمین برای توسعه و ساخت مسکن در روستاها و بیش از 200 قطعه زمین برای ساخت مسکن در روستاهای مریم آباد و ده عرب بخش مرکزی ابرکوه تملک و تفکیک شد .حمیدرضا چاکرالحسینی با بیان اینکه پارسال 30 قطعه زمین در روستاهای ابرکوه و شهر مهردشت برای ساخت مسکن به مقاضیان واگذار شد، ادامه داد: در همین مدت حدود 20میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن ، تعمیر و بازسازی به 120 متقاضی پرداخت شده است.وی اضافه کرد: برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام و مقاوم سازی بناها، 1.5میلیارد ریال به صورت بلاعوض به 30 نفر پرداخت شد.وی توزیع 250 تن قیر رایگان برای آسفالت معابر مسکن مهر شهر ابرکوه ،اخذ 400 فقره سند واحدهای مسکونی روستایی ، پاسخ به 270 فقره استعلام صدور پروانه روستایی ، تغییر کاربری 30 فقره زمین های روستایی ، تهیه و بازنگری طرحهای هادی روستایی در جعفرآباد رضایی و نعمت آباد و... را از دیگر اقدامات برشمرد.به گفته مدیر بنیاد مسکن ابرکوه 50 واحد مسکونی هرکدام در زمینی به مساخت 300متر مربع و با زیربنای 140مترمربع در روستای فراغه و شهر مهردشت آماده فروش است .

امام جمعه ابرکوه:بنیاد مسکن یکی از صدقات جاریه حضرت امام استیزد - ایرنا - امام جمعه ابرکوه با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از صدقات جاریه امام خمینی(ره) است، گفت : خدمات رسانی این نهاد خدمت به مددجویان و محرومان جامعه است.حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی روز یکشنبه در دیدار کارکنان بنیاد مسکن این شهرستان اظهار کرد: این نهاد توانست با اجرای طرح هادی به روستاها جاذبه ماندگاری جمعیت بدهد.وی بیان کرد: باید به روستاها جاذبه داد نه جاذبه شهری، بنیاد برای حفظ اصالت روستاها تلاش کند.حسینی اضافه کرد: اجرای طرح هادی در توسعه روستاها و روستاهای هدف گردشگری در راستای حفظ بافت سنتی باشد.همچنین مدیر بنیاد مسکن ابرکوه با تشریح فعالیت های این نهاد در مناطق شهری روستایی گفت: درسال 1396، 20 هکتار زمین برای توسعه و ساخت مسکن در روستاها و بیش از 200 قطعه زمین برای ساخت مسکن در روستاهای مریم آباد و ده عرب بخش مرکزی ابرکوه تملک و تفکیک شد .حمیدرضا چاکرالحسینی با بیان اینکه پارسال 30 قطعه زمین در روستاهای ابرکوه و شهر مهردشت برای ساخت مسکن به مقاضیان واگذار شد، ادامه داد: در همین مدت حدود 20میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن ، تعمیر و بازسازی به 120 متقاضی پرداخت شده است.وی اضافه کرد: برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام و مقاوم سازی بناها، 1.5میلیارد ریال به صورت بلاعوض به 30 نفر پرداخت شد.وی توزیع 250 تن قیر رایگان برای آسفالت معابر مسکن مهر شهر ابرکوه ،اخذ 400 فقره سند واحدهای مسکونی روستایی ، پاسخ به 270 فقره استعلام صدور پروانه روستایی ، تغییر کاربری 30 فقره زمین های روستایی ، تهیه و بازنگری طرحهای هادی روستایی در جعفرآباد رضایی و نعمت آباد و... را از دیگر اقدامات برشمرد.به گفته مدیر بنیاد مسکن ابرکوه 50 واحد مسکونی هرکدام در زمینی به مساخت 300متر مربع و با زیربنای 140مترمربع در روستای فراغه و شهر مهردشت آماده فروش است .
ارجاع مجدد امتیاز باطل شده احداث مجتمع استراحتگاه بین راهی در ابرکوه

 با وجود سنگ اندازی های مسئولان دولت یازدهم صورت گرفت-ارجاع مجدد امتیاز باطل شده احداث مجتمع استراحتگاه بین راهی در ابرکوهپس از باطل شدن امتیاز احداث مجتمع استراحتگاه بین راهی آستان قدس رضوی در ابرکوه توسط برخی از عناصر دولت یازدهم در استان، امام جمعه ابرکوه از ارجاع مجدد امتیاز باطل شده این پروژه در مسیر بوستان بهاران فراغه به این شهرستان خبر داد.به گزارش سرو ابرکوه، امام جمعه شهرستان ابرکوه در بین نمازگزاران مسجد مصلی شهدای محراب این شهرستان با اعلام این خبر اظهار کرد: پروژه استراحتگاه بین راهی با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان در دولت یازدهم تصویب شد اما به علت عدم همسوئی مسئولین استانی دولت گذشته در اجرائی شدن این پروژه، در دو نوبت تمدید و نهایتاً باطل شد.حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: با پیگیری های مکرّر امروز موفق شدیم به حسب دعوت قبلی از مهندس اسماعیلی مدیرکل امور اقتصادی و پروژه های عمرانی آستان قدس رضوی شاهد حضور وی در ابرکوه بوده که در نتیجه گفت و شنود و تأکید ها، مقرّر شد این آورده ارزشی برای ابرکوه مجدّداً کلید بخورد .وی اعلام کرد: مدیر کل عمرانی استان قدس پس از بازدید از جانمائی این  پروژه که با همراهی بخشدار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ابرکوه صورت گرفت، سرانجام تصمیم مجدّد برای اجرائی شدن آن در مسیر بوستان بهاران فراغه را اتخاذ کرد.گفتنی است در جلسه ای که به همین منظور صبح روز جمعه در دفتر امام جمعه تشکیل شد، مهندس اسماعیلی در گزارش خود به امام جمعه شهرستان گفت: با عنایت به اینکه ابرکوه منزلگاه امام رضا (ع) است برای ما امتیاز خاص خود را دارد و براساس ارشادات مقام معظم رهبری، آستان قدس بر آن است که 110 استراحتگاه بین راهی را از تمام مرزهای شمالی، شمال شرقی و جنوبی کشور از سرخس تا مشهد و از جنوب ونواحی مرزی پاکستان تا مشهد احداث کند که تا کنون 21 مجتمع احداث شده و مابقی در دست اقدام است.وی افزود: به زودی مراحل موافقت نهائی و کلید خوردن مرحله اجرائی پروژه را در ابرکوه شاهد خواهیم بود و در این خصوص فاصله بین دو مجتمع و راه های دسترسی به مجتمع و ورودی و اراضی مردم و نبود معارض برای ما مهم است.

 با وجود سنگ اندازی های مسئولان دولت یازدهم صورت گرفت-ارجاع مجدد امتیاز باطل شده احداث مجتمع استراحتگاه بین راهی در ابرکوهپس از باطل شدن امتیاز احداث مجتمع استراحتگاه بین راهی آستان قدس رضوی در ابرکوه توسط برخی از عناصر دولت یازدهم در استان، امام جمعه ابرکوه از ارجاع مجدد امتیاز باطل شده این پروژه در مسیر بوستان بهاران فراغه به این شهرستان خبر داد.به گزارش سرو ابرکوه، امام جمعه شهرستان ابرکوه در بین نمازگزاران مسجد مصلی شهدای محراب این شهرستان با اعلام این خبر اظهار کرد: پروژه استراحتگاه بین راهی با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان در دولت یازدهم تصویب شد اما به علت عدم همسوئی مسئولین استانی دولت گذشته در اجرائی شدن این پروژه، در دو نوبت تمدید و نهایتاً باطل شد.حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: با پیگیری های مکرّر امروز موفق شدیم به حسب دعوت قبلی از مهندس اسماعیلی مدیرکل امور اقتصادی و پروژه های عمرانی آستان قدس رضوی شاهد حضور وی در ابرکوه بوده که در نتیجه گفت و شنود و تأکید ها، مقرّر شد این آورده ارزشی برای ابرکوه مجدّداً کلید بخورد .وی اعلام کرد: مدیر کل عمرانی استان قدس پس از بازدید از جانمائی این  پروژه که با همراهی بخشدار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ابرکوه صورت گرفت، سرانجام تصمیم مجدّد برای اجرائی شدن آن در مسیر بوستان بهاران فراغه را اتخاذ کرد.گفتنی است در جلسه ای که به همین منظور صبح روز جمعه در دفتر امام جمعه تشکیل شد، مهندس اسماعیلی در گزارش خود به امام جمعه شهرستان گفت: با عنایت به اینکه ابرکوه منزلگاه امام رضا (ع) است برای ما امتیاز خاص خود را دارد و براساس ارشادات مقام معظم رهبری، آستان قدس بر آن است که 110 استراحتگاه بین راهی را از تمام مرزهای شمالی، شمال شرقی و جنوبی کشور از سرخس تا مشهد و از جنوب ونواحی مرزی پاکستان تا مشهد احداث کند که تا کنون 21 مجتمع احداث شده و مابقی در دست اقدام است.وی افزود: به زودی مراحل موافقت نهائی و کلید خوردن مرحله اجرائی پروژه را در ابرکوه شاهد خواهیم بود و در این خصوص فاصله بین دو مجتمع و راه های دسترسی به مجتمع و ورودی و اراضی مردم و نبود معارض برای ما مهم است.
دشمنان از اقتدار بی‌نظیر و روزافزون ایران، احساس خطر می‌کنند

امام‌جمعه ابرکوه:دشمنان از اقتدار بی‌نظیر و روزافزون ایران، احساس خطر می‌کنندامام‌جمعه ابرکوه گفت: تهاجم‌ها و تهدیدات و به‌ویژه فشارهای اقتصادی سلطه‌گران، به دلیل اقتدار روزافزون و بی‌نظیر ایران در منطقه است، که دشمنان را ناکام و منافع ملی خود را بدون اتکا به دیگران دنبال می‌کند.به گزارش سرو ابرکوه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه در خطبه‌های نماز، بابیان بخشی از سخنان رهبر انقلاب در دیدار با نیروهای مسلح، دوران کنونی را دوران عزت جمهوری اسلامی دانستند و اظهار کرد : علت تهاجم بی‌سابقه دشمن بر ضد نظام اسلامی- قدرت روزافزون این نظام است.حجت‌الاسلام حسینی گفت : دشمنان از قدرت فزاینده ایران اسلامی به‌شدت در هراسند و چون احساس خطر کرده‌اند، حملات خود را افزایش داده‌اند.حمایت جمهوری اسلامی از کشورهای یمن، عراق و... اقتدار بین‌المللی در جهان را ایجاد کردوی با تأکید بر اینکه عزت امروز جمهوری اسلامی در نمایش اقتدار بین‌المللی است، افزود : آنهایی که دانسته یا ندانسته و یا احمقانه اعتراض می‌کردند، که چرا در کشورهای منطقه ما از ملت مظلوم یمن، لبنان، سوریه، عراق و امثال آنها حمایت می‌کنیم، حالا فهمیده‌اند که اگر حمایت ایران نبود؛ جهان اسلام و به دنبال آن ایران اسلامی نیز به باد فنا رفته بود.حسینی بیان کرد : در طول تاریخ کشور نمی‌توان هیچ مقطعی را به‌مثل امروز یافت که ایران این‌گونه در جهان مقتدرانه حرف اول را بزند و عزتمندانه تأثیرگذار باشد.

امام‌جمعه ابرکوه:دشمنان از اقتدار بی‌نظیر و روزافزون ایران، احساس خطر می‌کنندامام‌جمعه ابرکوه گفت: تهاجم‌ها و تهدیدات و به‌ویژه فشارهای اقتصادی سلطه‌گران، به دلیل اقتدار روزافزون و بی‌نظیر ایران در منطقه است، که دشمنان را ناکام و منافع ملی خود را بدون اتکا به دیگران دنبال می‌کند.به گزارش سرو ابرکوه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه در خطبه‌های نماز، بابیان بخشی از سخنان رهبر انقلاب در دیدار با نیروهای مسلح، دوران کنونی را دوران عزت جمهوری اسلامی دانستند و اظهار کرد : علت تهاجم بی‌سابقه دشمن بر ضد نظام اسلامی- قدرت روزافزون این نظام است.حجت‌الاسلام حسینی گفت : دشمنان از قدرت فزاینده ایران اسلامی به‌شدت در هراسند و چون احساس خطر کرده‌اند، حملات خود را افزایش داده‌اند.حمایت جمهوری اسلامی از کشورهای یمن، عراق و... اقتدار بین‌المللی در جهان را ایجاد کردوی با تأکید بر اینکه عزت امروز جمهوری اسلامی در نمایش اقتدار بین‌المللی است، افزود : آنهایی که دانسته یا ندانسته و یا احمقانه اعتراض می‌کردند، که چرا در کشورهای منطقه ما از ملت مظلوم یمن، لبنان، سوریه، عراق و امثال آنها حمایت می‌کنیم، حالا فهمیده‌اند که اگر حمایت ایران نبود؛ جهان اسلام و به دنبال آن ایران اسلامی نیز به باد فنا رفته بود.حسینی بیان کرد : در طول تاریخ کشور نمی‌توان هیچ مقطعی را به‌مثل امروز یافت که ایران این‌گونه در جهان مقتدرانه حرف اول را بزند و عزتمندانه تأثیرگذار باشد.
دشمن از قدرت روزافزون ایران احساس هراس کرده است

امام‌جمعه ابرکوه مطرح کرد:دشمن از قدرت روزافزون ایران احساس هراس کرده استامام‌جمعه ابرکوه در خطبه‌های نماز جمعه گفت: دشمن از قدرت روزافزون ایران احساس هراس کرده است.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های امروز جمعه ضمن ابرکوه تبریک بعثت رسول اکرم (ص)، اظهار کرد: بعثت نبوی در اعتقادات دینی ما برجسته‌ترین جایگاه را دارد زیرا خدای متعال با فرستادن چنین پیامبر مُکَرَّمی، نزول وحی، ابلاغ فرامین الهی و دینی راه سعادت دنیا و آخرت را به روی بشریت باز کرده است.حسینی به سالروز گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی و روز بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های دلاورمردان ارتش بویژه در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ارتش تاکنون نشان داده که اهداف مهم و تأثیرگذاری را در راستای حفظ نظام و انسجام نیروهای نظامی دنبال می‌کند.امام‌جمعه ابرکوه تصریح کرد: ارتش در کنار سپاه و بسیج وظیفه پاسداری از تمامیت ارضی کشور را بر عهده داشته و طبق اصل 144 قانون اساسی ارتش باید مکتبی و مردمی باشد، افراد شایسته مؤمن به اهداف انقلاب را به خدمت بپذیرد که در راه انقلاب فداکاری کنند.

امام‌جمعه ابرکوه مطرح کرد:دشمن از قدرت روزافزون ایران احساس هراس کرده استامام‌جمعه ابرکوه در خطبه‌های نماز جمعه گفت: دشمن از قدرت روزافزون ایران احساس هراس کرده است.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های امروز جمعه ضمن ابرکوه تبریک بعثت رسول اکرم (ص)، اظهار کرد: بعثت نبوی در اعتقادات دینی ما برجسته‌ترین جایگاه را دارد زیرا خدای متعال با فرستادن چنین پیامبر مُکَرَّمی، نزول وحی، ابلاغ فرامین الهی و دینی راه سعادت دنیا و آخرت را به روی بشریت باز کرده است.حسینی به سالروز گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی و روز بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های دلاورمردان ارتش بویژه در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ارتش تاکنون نشان داده که اهداف مهم و تأثیرگذاری را در راستای حفظ نظام و انسجام نیروهای نظامی دنبال می‌کند.امام‌جمعه ابرکوه تصریح کرد: ارتش در کنار سپاه و بسیج وظیفه پاسداری از تمامیت ارضی کشور را بر عهده داشته و طبق اصل 144 قانون اساسی ارتش باید مکتبی و مردمی باشد، افراد شایسته مؤمن به اهداف انقلاب را به خدمت بپذیرد که در راه انقلاب فداکاری کنند.
 
 


امام رضا (ع)

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا عليه السلام

مقدمه :

امام علي ‌بن موسي‌الرضا عليه‌السلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاك رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مكرم اسلام مي‌باشند.

ايشان در سن 35 سالگي عهده‌دار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي كه سختي‌ها و رنج بسياري رابر امام رواداشتند و سر انجام مامون عباسی ايشان رادرسن 55 سالگی به شهادت رساند.دراين نوشته به طور خلاصه, بعضی ازابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می نماييم.

نام ،لقب و كنيه امام :

نام مبارك ايشان علي و كنيه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترين لقب ايشان "رضا" به معناي "خشنودي" مي‌باشد. امام محمدتقي عليه‌السلام امام نهم و فرزند ايشان سبب ناميده شدن آن حضرت به اين لقب را اينگونه نقل مي‌فرمايند :" خداوند او را رضا لقب نهاد زيرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمين از او خشنود بوده‌اند و ايشان را براي امامت پسنديده اند و همينطور ( به خاطر خلق و خوي نيكوي امام ) هم دوستان و نزديكان و هم دشمنان از ايشان راضي و خشنود بود‌ند".

يكي از القاب مشهور حضرت " عالم آل محمد " است . اين لقب نشانگر ظهور علم و دانش ايشان مي‌باشد.جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خويش, بويژه علمای اديان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بيرون آمد دليل کوچکي براين سخن است، که قسمتي از اين مناظرات در بخش " جنبه علمي امام " آمده است. اين توانايي و برتري امام, در تسلط بر علوم يكي از دلايل امامت ايشان مي‌باشد و با تأمل در سخنان امام در اين مناظرات, كاملاً اين مطلب روشن مي‌گردد كه اين علوم جز از يك منبع وابسته به الهام و وحي نمي‌تواند سرچشمه گرفته باشد. 

پدر و مادر امام :

پدر بزرگوار ايشان امام موسي كاظم (عليه السلام ) پيشواي هفتم شيعيان بودند كه در سال 183 ه.ق. به دست هارون عباسي به شهادت رسيدند و مادرگراميشان " نجمه " نام داشت.

تولد امام :

حضرت رضا (عليه السلام ) در يازدهم ذيقعده‌الحرام سال 148 هجري در مدينه منوره ديده به جهان گشودند. از قول مادر ايشان نقل شده است كه :" هنگامي‌كه به حضرتش حامله شدم به هيچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمي‌كردم و وقتي به خواب مي‌رفتم, صداي تسبيح و تمجيد حق تعالي وذکر " لااله‌الاالله " رااز شكم خود مي‌شنيدم, اما چون بيدار مي‌شدم ديگر صدايي بگوش نمي رسيد. هنگامي‌كه وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمين نهاد و سرش را به سوي آسمان بلند كرد و لبانش را تكان مي‌داد؛ گويي چيزي مي‌گفت" (2).

نظير اين واقعه, هنگام تولد ديگر ائمه و بعضي از پيامبران الهي نيز نقل شده است, از جمله حضرت عيسي كه به اراده الهي در اوان تولد, در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند كه شرح اين ماجرا در قرآن كريم آمده است. (3)

زندگي امام در مدينه :

حضرت رضا (عليه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدينه زادگاهشان، ساكن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاك رسول خدا و اجداد طاهرينشان به هدايت مردم و تبيين معارف ديني و سيره نبوي مي پرداختنند. مردم مدينه نيز بسيار امام را دوست مي داشتند و به ايشان همچون پدري مهربان مي نگريستند.تا قبل ازاين سفر با اينکه امام بيشترسالهای عمرش را درمدينه گذرانده بود, اما درسراسرمملکت اسلامي پِيروان بسياری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.

امام در گفتگويي كه با مامون درباره ولايت عهدی داشتند، در اين باره اين گونه مي فرمايند:" همانا ولايت عهدی هيچ امتيازي را بر من نيفزود. هنگامي كه من در مدينه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود واگرازکوچه های شهر مدينه عبورمي کردم, عزيرتراز من كسي نبود . مردم پيوسته حاجاتشان را نزد من مي آوردند و كسي نبود كه بتوانم نياز او ر ا برآورده سازم, مگر اينكه اين كار را انجام مي دادم و مردم به چشم عزيز و بزرگ خويش، به من مى نگريستند ".

امامت حضرت رضا (عليه السلام ) :

امامت و وصايت حضرت رضا (عليه السلام ) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرينشان و رسول اكرم (صلي الله وعليه واله )اعلام شده بود. به خصوص امام كاظم (عليه السلام ) بارها در حضور مردم ايشان را به عنوان وصي و امام بعد از خويش معرفي كرده بودند كه به نمونه‌اي از آنها اشاره مي‌نمائيم.

يكي از ياران امام موسي كاظم (عليه السلام ) مي‌گويد:" ما شصت نفر بوديم كه موسي بن‌جعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علي در دست او بود. فرمود :" آيا مي‌دانيد من كيستم ؟" گفتم:" تو آقا و بزرگ ما هستي". فرمود :" نام و لقب من را بگوئيد". گفتم :" شما موسي بن جعفر بن محمد هستيد ". فرمود :" اين كه با من است كيست ؟" گفتم :" علي بن موسي بن جعفر". فرمود :" پس شهادت دهيد او در زندگاني من وكيل من است و بعد از مرگ من وصي من مي باشد"". (4)     در حديث مشهوری نيزکه جابر از قول نبى ‌اكرم نقل مي‌كند امام رضا (عليه السلام ) به عنوان هشتمين امام و وصي پيامبر معرفي شده‌اند. امام صادق (عليه السلام ) نيز مكرر به امام كاظم مي‌فرمودند كه "عالم‌ آل‌محمد از فرزندان تو است و او وصي بعد از تو مي‌باشد".

اوضاع سياسي :

مدت امامت امام هشتم در حدود بيست سال بود كه مي‌توان آن را به سه بخش جداگانه تقسيم كرد :

1- ده سال اول امامت آن حضرت، كه همزمان بود با زمامداري هارون.

2- پنج سال بعد از‌ آن كه مقارن با خلافت امين بود.

3- پنج سال آخر امامت آن بزرگوار كه مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامي آن روز بود.

مدتي از روزگار زندگاني امام رضا (عليه السلام ) همزمان با خلافت هارون الرشيد بود. در اين زمان است كه مصيبت دردناك شهادت پدر بزرگوارشان و ديگر مصيبت‌هاي اسفبار براي علويان ( سادات و نوادگان اميرالمؤمنين) واقع شده است. در آن زمان كوشش‌هاي فراواني در تحريك هارون براي كشتن امام رضا (عليه السلام ) مي‌شد تا آنجا که در نهايت هارون تصميم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نيافت  نقشه خود را عملي كند. بعد از وفات هارون فرزندش امين به خلافت رسيد. در اين زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حكومت سايه افكنده بود و اين تزلزل و غرق بودن امين درفساد و تباهی باعث شده بود كه او و دستگاه حكومت, از توجه به سوي امام و پيگيري امر ايشان بازمانند. از اين رو مي‌توانيم اين دوره را در زندگي امام دوران آرامش بناميم.

اما سرانجام مأمون عباسي توانست برادر خود امين را شكست داده و اورابه قتل برساند و لباس قدرت  را به تن نمايد و توانسته بود با سركوب شورشيان فرمان خود را در اطراف واکناف مملكت اسلامي جاري كند. وي حكومت ايالت عراق را به يكي از عمال خويش واگذار كرده بود و خود در مرو اقامت گزيد  و فضل ‌بن ‌سهل را كه مردي بسيار  سياستمدار بود ، وزير و مشاور خويش قرار داد. اما خطري كه حكومت او را تهديد مي‌كردعلويان بودند كه بعد از قرني تحمل شکنجه وقتل و غارت, اکنون با استفاده از فرصت دودستگي در خلافت هر يك به عناوين مختلف در خفا و آشكار علم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازي حكومت عباسي بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افكار عمومي مسلمين به سوي خود ، و كسب حمايت آنها موفق گرديده بودند و دليل آشكاربر اين مدعا اين است كه هر جا علويان بر ضد حكومت عباسيان قيام و شورش مي کردند, انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به ياري آنها بر مي‌خواستندو اين ،بر اثر ستم‌ها وناروائيها وانواع شكنجه‌های دردناكي بود كه مردم و بخصوص علويان از دستگاه حكومت عباسي ديده بودند. ا زاين رو مأمون درصدد بر آمده بود تاموجبات برخورد با علويان را برطرف كند. بويژه كه او تصميم داشت تشنجات و بحران‌هايي را كه موجب ضعف حكومت او شده بود از ميان بردارد و براي استقرار پايه‌هاي قدرت خود ، محيط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزير خود فضل‌بن‌سهل تصميم گرفت تا دست به خدعه‌اي بزند. او تصميم گرفت تا خلافت را به امام پيشنهاد دهد وخود از خلافت به نفع امام كناره‌ گيري كند, زيرا حساب مي‌كرد نتيجه از دو حال بيرون نيست ، يا امام مي‌پذيرد و يا نمي‌پذيرد و در هر دو حال براي خوداو و خلافت عباسيان، پيروزي است. زيرا اگر بپذيرد ناگزير, بنابر شرطي كه مأمون قرار مي‌داد ولايت عهدي آن حضرت را خواهد داشت و همين امر مشروعيت خلافت او را پس از امام نزد تمامي گروه‌ها و فرقه‌هاي مسلمانان تضمين مي‌كرد. بديهي است  براي مأمون آسان بود در مقام ولايتعهدي بدون اين كه كسي آگاه شود، امام را از ميان بردارد تا حكومت به صورت شرعي و قانوني به او بازگردد. در اين صورت علويان با خوشنودي به حكومت مي‌نگريستند و شيعيان خلافت او را شرعي تلقي مي‌كردند و او را به عنوان جانشين امام مي پذيرفتند.ازطرف ديگر چون مردم حکومت را مورد تاييدامام مي دانستند لذا قيامهايی که برضدحکومت مي شد جاذبه و مشروعيت خود را از دست مي‌داد.

او مي‌انديشيد اگر امام خلافت را نپذيرد ايِشان را به اجبار وليعهد خودمي کند که دراينصورت بازهم خلافت وحکومت او درميا ن مردم و شيعيان توجيه مي گردد وديگر اعتراضات وشورشهايي که به بهانه غصب خلافت وستم, توسط عباسيان انجام مي گرفت دليل وتوجيه خودراازدست مي دادوبااستقبال مردم ودوستداران امام مواجه نمي شد. ازطرفي اومي توانست امام را نزد خود ساكن كند و از نزديك مراقب رفتار امام و پيروانش باشد و هر حركتي از سوي امام و شيعيان ايشان را سركوب كند.  همچنين اوگمان مي کردکه ازطرف ديگر شيعيان و پيروان امام ، ايشان را به خاطر نپذيرفتن خلافت  در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند دادوامام جايگاه خودرادرميان دوستدارانش ازدست مي دهد.

سفر به سوي خراسان :

مأمون براي عملي كردن اهداف ذكر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدينه, خدمت حضرت رضا (عليه السلام ) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوي خراسان روانه كنند. همچنين دستور داد حضرتش را از راهي كه كمتر با شيعيان برخورد داشته باشد, بياورند. مسير اصلي در آن زمان راه كوفه ، جبل ، كرمانشاه و قم بوده است كه نقاط شيعه‌نشين و مراكز قدرت شيعيان بود. مأمون احتمال مي‌داد كه ممكن است شيعيان با مشاهده امام در ميان خود به شور و هيجان آيند و مانع حركت ايشان شوند و بخواهند آن حضرت را در ميان خود نگه دارند كه در اين صورت مشكلات حكومت چند برابر مي‌شد. لذا امام را از مسير بصره ، اهواز و فارس به سوي مرو حركت داد.ماموران او نيزپيوسته حضرت رازير نظر داشتندواعمال امام رابه او گزارش مي دادند.

حديث سلسلة الذهب :

در طول سفر امام به مرو ، هركجا توقف مي‌فرمودند, بركات زيادي شامل حال مردم ان منطقه می شد. از جمله هنگامي‌كه امام در مسير حركت خود وارد نيشابور شدند و در حالي كه در محملي قرار داشتند از وسط شهر نيشابور عبور كردند. مردم زيادي كه خبر ورود امام به نيشابور را شنيده بودند, همگي به استقبال حضرت آمدند. در اين هنگام دو تن از علما و حافظان حديث نبوي, به همراه گروه‌هاي بيشماري از طالبان علم و اهل حديث و درايت، مهار مرکب را گرفته وعرضه داشتند :" اي امام بزرگ و اي فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاك و اجداد بزرگوارت سوگند مي‌دهيم كه رخسار فرخنده خويش را به ما نشان دهي و حديثي از پدران و جد بزرگوارتان پيامبر خدا براي ما بيان فرمايي تا يادگاري نزد ما باشد ". امام دستور توقف مركب را دادند و ديدگان مردم به مشاهده طلعت مبارك امام روشن گرديد. مردم از مشاهده جمال حضرت بسيار شاد شدند به طوري كه بعضي از شدت شوق مي‌گريستند و آنهايي كه نزديك ايشان بودند ، بر مركب امام بوسه مي‌زدند. ولوله عظيمي در شهر طنين افكنده بود به طوري كه بزرگان شهر با صداي بلند از مردم مي‌خواستند كه سكوت نمايند تا حديثي از آن حضرت بشنوند. تا اينكه پس از مدتي مردم ساكت شدند و حضرت حديث ذيل را كلمه به كلمه از قول پدر گراميشان و از قول اجداد طاهرينشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائيل از سوي حضرت حق سبحانه و تعالي املاء فرمودند: " كلمه لااله‌الاالله حصار من است پس هركس آن را بگويد داخل حصار من شده و كسيكه داخل حصار من گردد ايمن از عذاب من خواهد بود. " سپس امام فرمودند: " اما اين شروطي دارد و من خود از جمله آن شروط هستم ".

اين حديث بيانگر اين است كه از شروط اقرار به كلمه لااله‌الاالله كه مقوم اصل توحيد در دين مي‌باشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت وپذيرش گفتار و رفتارامام مي‌باشد كه از جانب خداوند تعالي تعيين شده است. در حقيقت امام شرط رهايي از عذاب الهي را توحيد و شرط توحيد را قبول ولايت و امامت مي‌دانند.

ولايت عهدي :

باري ، چون حضرت رضا (عليه السلام ) وارد مرو شدند, مأمون از ايشان استقبال شاياني كرد و در مجلسي كه همه اركان دولت حضور داشتند صحبت كرد و گفت :" همه بدانند من در آل عباس و آل علي (عليه السلام ) هيچ كس را بهتر و صاحب حق‌تر به امر خلافت از علي‌بن‌موسي‌رضا (عليه السلام ) نديدم". پس از آن به حضرت رو كرد و گفت:" تصميم گرفته‌ام كه خود را از خلافت خلع كنم و آنرا به شما واگذار نمايم". حضرت فرمودند:" اگر خلافت را خدا براي تو قرار داده جايز نيست كه به ديگري ببخشي و اگر خلافت از آن تو نيست ، تو چه اختياري داري كه به ديگري تفويض نمايي ". مأمون بر خواسته خود پافشاري كرد و بر امام اصرار ورزيد. اما امام فرمودند :‌ " هرگز قبول نخواهم كرد ". وقتي مأمون مأيوس شد گفت:" پس ولايت عهدي را قبول كن تا بعد از من شما خليفه و جانشين من باشيد". اين اصرار مأمون و انكار امام تا دو ماه طول كشيد و حضرت قبول نمي‌فرمودند و مي‌گفتند :" از پدرانم شنيدم, من قبل از تو از دنيا خواهم رفت و مرا با زهر شهيد خواهند كرد و بر من ملائك زمين و آسمان خواهند گريست و در وادي غربت در كنار هارون ‌الرشيد دفن خواهم شد". اما مأمون بر اين امر پافشاري نمود تا آنجاكه مخفيانه و در مجلس خصوصي حضرت را تهديد به مرگ كرد. لذا حضرت فرمودند :" اينك كه مجبورم, قبول مي‌كنم به شرط آنكه كسي را نصب يا عزل نكنم و رسمي را تغيير ندهم و سنتي را نشكنم و از دور بر بساط خلافت نظرداشته باشم". مأمون با اين شرط راضي شد. پس از آن حضرت, دست را به سوي آسمان بلند كردند و فرمودند: " خداوندا ! تو مي‌داني كه مرا به اكراه وادار نمودند و به اجبار اين امر را اختيار كردم؛ پس مرا مؤاخذه نكن همان گونه كه دو پيغمبر خود يوسف و دانيال را هنگام قبول ولايت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نكردي. خداوندا عهدي نيست جز عهد تو و ولايتي نيست مگر از جانب تو، پس به من توفيق ده كه دين تو را برپا دارم و سنت پيامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا كه تو نيكو مولا و نيكو ياوري هستي" .

جنبه علمي امام :

مأمون كه پيوسته شور و اشتياق مردم نسبت به امام واعتبار بي‌همتاي امام را در ميان ايشان مي‌ديد مي خواست تااين قداست واعتبار را خدشه دارسازدوازجمله کارهايی که برای رسيدن به اين هدف انجام داد تشکيل جلسات مناظره‌اي بين امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنيا  بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شايد بتوانند امام را ازنظر علمي شکست داده ووجهه علمي امام را زيرسوال ببرند.که شرح يكي از اين مجالس را مي‌آوريم:

"براي يكي از اين مناظرات مأمون فضل‌بن‌سهل را امر كرد كه اساتيد كلام و حكمت را از سراسر دنيا دعوت كند تا با امام به مناظره بنشينند. فضل نيز اسقف اعظم  نصاري و بزرگ علمای يهود و روساي صابئين ( پيروان حضرت يحيي) بزرگ موبدان زرتشتيان و ديگر متكلمين وقت را دعوت كرد. مأمون هم آنها را به حضور پذيرفت و از آنها پذيرايي شاياني كرد و به آنان گفت:" دوست دارم كه با پسر عموی من ( مأمون از نوادگان عباس عموی پيامبر است كه ناگزير پسر عمومي امام می باشد.) كه از مدينه پيش من آمده مناظره كنيد". صبح رروز بعد مجلس آراسته‌اي تشكيل داد و مردي را به خدمت حضرت رضا (عليه السلام ) فرستاد و حضرت را دعوت كرد. حضرت نيز دعوت او را پذيرفتند و به او فرمودند :" آيا مي‌خواهي بداني كه مأمون كي از اين كار خود پشيمان مي‌شود". او گفت : "بلي فدايت شوم". امام فرمودند :" وقتي مأمون دلايل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجيل از خود انجيل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئين بزبان ايشان و بر آتش‌پرستان بزبان فارسي و بر روميان به زبان رومي‌شان بشنود و ببيند كه سخنان تك ‌تك اينان را رد كردم و آنها سخن خود را رها كردند و سخن مرا پذيرفتند آنوقت مأمون مي‌فهمد كه توانايي كاري را كه مي‌خواهد انجام دهد ندارد و پشيمان مي‌شود و لاحول و لا قوه الا بالله العلي العظيم". سپس حضرت به مجلس مأمون تشريف ‌فرما شدند و با ورود حضرت مأمون ايشان را براي جمع معرفي كرد و سپس گفت : " دوست دارم با ايشان مناظره كنيد ". حضرت رضا (عليه السلام)نيز با تمامي آنها از كتاب خودشان درباره دين و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود:" اگر كسي درميان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال كند". عمران صایي كه يكي از متكلمين بود از حضرت سئوالات بسياري كرد و حضرت تمام سئوالات او را يك به يك پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنيدن جواب سئوالات خود از امام  شهادتين را بر زبان جاري كرد و اسلام آورد و با برتري مسلم امام، جلسه به پايان رسيد و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایي را به حضور طلبيدند و او را بسيار اكرام كردند و از آن به بعد عمران صایي خود يكي از مبلغين دين مبين اسلام گرديد.

رجاءابن ضحاک که ازطرف مامون مامور حرکت دادن امام ازمدينه به سوی مرو بود,مي گويد: "آن حضرت در هيچ شهری وارد نمي شد مگر اينکه مردم از هرسو به او روی مي آوردند و مسائل ديني خود را از امام می پرسيدند.ايشان نيز به آنها پاسخ مي گفت و احاديث بسياری از پيامبر خدا و حضرت علي (عليه السلام) بيان مي فرمود.هنگامي که ازاين سفربازگشتم نزد مامون رفتم .او ازچگونگي رفتار امام در طول سفر پرسيد و من نيز آنچه را در طول سفر از ايشان ديده بودم بازگوکردم . مامون گفت: "آری، ای پسرضحاک !ايشان  بهترين، دانا ترين و عابدترين مردم روي زمين است"". 

اخلاق و منش امام:

خصوصيات اخلاقي و زهد و تقواي آن حضرت به گونه اي بود كه حتي دشمنان خويش را نيز شيفته و مجذوب خود كرده بود. با مردم در نهايت ادب تواضع و مهرباني رفتار مي كرد و هيچ گاه خود را از مردم جدا نمي نمود.

يكي از ياران امام مي گويد:" هيچ گاه نديدم كه امام رضا (عليه السلام) در سخن بر كسي جفا ورزد و نيز نديدم كه سخن كسي را پيش از تمام شدن قطع كند. هرگز نيازمندي را كه مي توانست نيازش را برآورده سازد رد نمي كرد در حضور ديگري پايش را دراز نمي فرمود. هرگز نديدم به کسي ازخدمتکارانش بدگوئي کند.  خنده او قهقه نبود بلكه تبسم مي فرمود. چون سفره غذا به ميان مي آمد, همه افراد خانه حتي دربان و مهتر را نيز بر سر سفره خويش مي نشاند و آنان همراه با امام غذا مي خوردند. شبها كم مي خوابيد و بسياري از شبها را به عبادت مي گذراند. بسيار روزه مي گرفت و روزه سه روز در ماه را ترك نمي كرد. كار خير و انفاق پنهان بسيار داشت. بيشتر در شبهاي تاريك, مخفيانه به فقرا كمك مي كرد". (5) يكي ديگر از ياران ايشان مي گويد:" فرش آن حضرت در تابستان حصير و در زمستان پلاسي بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود, اما هنگامي كه در مجالس عمومي شركت مي كرد ،  خود را مي آراست (لباسهاي خوب و متعارف مي پوشيد). (6) شبي امام ميهمان داشت، در ميان صحبت چراغ ايرادي پيدا كرد، ميهمان امام دست پيش آورد تا چراغ را درست كند، اما امام نگذاشت و خود اين كار را انجام داد و فرمود:" ما گروهي هستيم كه ميهمانان خود را به كار نمي گيريم". (7)

شخصي به امام عرض كرد:" به خدا سوگند هيچكس در روي زمين ازجهت برتري و شرافت اجداد، به شما نمي رسد". امام فرمودند:" تقوي به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار آنان را بزرگوار ساخت". (8)

مردي از اهالي بلخ مي گويد:" در سفر خراسان با امام رضا( عليه السلام) همراه بودم. روزي سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگذران حتي سياهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ايشان غذا بخورند. من به امام عرض كردم:" فدايت شوم بهتر است اينان بر سفره اي جداگانه بنشينند".امام فرمود:" ساكت باش, پروردگار همه يكي است. پدر و مادر همه يكي است و پاداش هم به اعمال است". (9)

ياسر، خادم حضرت مي گويد: "امام رضا (عليه السلام) به ما فرموده بود:" اگر بالاي سرتان ايستادم (و شما را براي كاري طلبيدم) و شما مشغول غذا خوردن بوديد بر نخيزيد تا غذايتان تمام شود:، به همين جهت بسيار اتفاق مي افتاد كه امام ما را صدا مي كرد و در پاسخ او مي گفتند:" به غذا خوردن مشغولند" و آن گرامي مي فرمود: "بگذاريد غذايشان تمام شود"". (10)

يكبار غريبي خدمت امام رسيد و سلام كرد و گفت:" من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. ازحج بازگشته ام و خرجي راه را تمام كرده ام اگر مايليد مبلغي به من مرحمت كنيد تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زيرا من در شهر خويش فقير نيستم و اينك در سفر نيازمند مانده ام". امام برخاست و به اطاقي ديگر رفت واز پشت در دست خويش را بيرون آورد و فرمود:" اين دويست دينار را بگير و توشه راه كن و لازم نيست كه از جانب من معادل آن صدقه دهي".

آن شخص نيز دينار ها را گرفت و رفت. از امام پرسيدند:" چرا چنين كرديد كه شما را هنگام گرفتن دينار ها نبيند؟" فرمود:" تا شرمندگي نياز و سوال را در او نبينم ".(11)

امامان معصوم و گرامي ما در تربيت پيروان و راهنمايي ايشان تنها به گفتار اكتفا نمي كردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ويژه اي مبذول مي داشتند.

يكي از ياران امام رضا (عليه السلام) مي گويد:" روزي همراه امام به خانه ايشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنايي بودند. امام در ميان آنها غريبه اي ديد و پرسيد:" اين كيست ؟" عرض كردند:" به ما كمك مي كند و به او دستمزدي خواهيم داد".امام فرمود:" مزدش را تعيين كرده ايد؟" گفتند:" نه هر چه بدهيم مي پذيرد".امام برآشفت و به من فرمود:" من بارها به اينها گفته ام كه هيچكس را نياوريد مگر آنكه قبلا مزدش را تعيين كنيد و قرارداد ببنديد. كسي كه بدون قرارداد و تعيين مزد، كاري انجام مي دهد، اگر سه برابر مزدش را بدهي باز گمان مي كند مزدش را كم داده اي ولي اگر قرارداد ببندي و به مقدار معين شده بپردازي از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل     كرده اي و در اين صورت اگر بيش از مقدار تعيين شده چيزي به او بدهي, هر چند كم و ناچيز باشد؛ مي فهمد كه بيشتر پرداخته اي و سپاسگزار خواهد بود"". (12)

خادم حضرت مي گويد:" روزي خدمتكاران ميوه اي مي خوردند. آنها ميوه را به تمامي نخورده و باقي آنرا دور ريختند. حضرت رضا (عليه السلام) به آنها فرمود:" سبحان الله اگر شما از آن بي نياز هستيد, آنرا به كساني كه بدان نيازمندند بدهيد"".

مختصري از كلمات حكمت‌آميز امام :    

امام فرمودند : "دوست هركس عقل اوست و دشمن هركس جهل و ناداني و حماقت است". 

امام فرمودند : "علم و دانش همانند گنجي مي‌ماند كه كليد آن سئوال است، پس بپرسيد. خداوند شما را رحمت كند زيرا در اين امرچهار طايفه داراي اجر مي‌باشند :

1- سئوال كننده
2- آموزنده
3- شنونده
4- پاسخ دهنده "

امام فرمودند :" مهرورزي و دوستي با مردم نصف عقل است".

امام فرمودند :"چيزي نيست كه چشمانت آنرا  بنگرد مگر آنكه در آن پند و اندرزي است".

امام فرمودند :"  نظافت و پاكيزگي از اخلاق پيامبران است".

شهادت امام :

در نحوه به شهادت رسيدن امام نقل شده است كه مأمون به يكي از خدمتکاران خويش دستور داده بود تا ناخن‌هاي دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور دادتا دست خود را به زهر مخصوصي آلوده كند و در بين ناخن‌هايش زهر قرار دهد و اناري را با دستان زهر‌آلودش دانه كند و او دستور مأمون را اجابت كرد. مأمون نيز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار كرد كه امام ازآن انار تناول کنند.اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار كرد تا جايي‌كه حضرت را تهديد به مرگ نمود و حضرت به جبر, قدري از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر كرد و حال حضرت دگرگون گرديد و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجري قمري امام رضا ( عليه السلام ) به شهادت رسيدند .

تدفين امام :

به قدرت و اراده الهي امام جواد ( عليه السلام ) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان,  بدن مطهر ايشان را غسل داده وبر آن نماز گذاردند و پيکر پاك ايشان با مشايعت بسياري از شيعيان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گرديد و قرنهاست كه مزار اين امام بزرگوار مايه بركت و مباهات ايرانيان است.
منابع:

(1)-  منتهي الاامال
(2)-  منتهي الاامال
(3)-   سوره مريم آيه 30
(4)-    عيون اخبارالرضا  جلد 1  صفحه 21
(5)-    اعلام الوری  صفحه 314
(6)-   اعلام الوری  صفحه 315
(7)-   اصول کافي جلد 6  صفحه 383
(8)-   عيون اخبارالرضا  جلد2  صفحه 174
(9)-   اصول کافي جلد 8  صفحه 230
(10)-  اصول کافي جلد 6  صفحه 298
(11)-   مناقب جلد 4  صفحه 360
(12) - اصول کافي جلد 5  صفحه 288

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

 

شعار سال 1397

شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

موضوع خطبه ها

موضوع اصلی:جامعه اسلامی و ارزشها            

موضوع خطبه این هفته:  مبانی سلامت اجتماعی

مدت خطبه ها:35دقیقه

 

 

گنجینه های فرهنگی

کانال پیام رسان نماز جمعه