27 بهمن 1397 ساعت 09:20
 
 

اوقات شرعی

 
 
پیام راهپیمایی 22 بهمن به فریب‌خوردگان داخلی؛ تا دیر نشده به آغوش ملت برگردید

امام‌جمعه ابرکوه:پیام راهپیمایی 22 بهمن به فریب‌خوردگان داخلی؛ تا دیر نشده به آغوش ملت برگردیدامام‌جمعه ابرکوه گفت : پیام 40 ساله شدن انقلاب و راهپیمایی 22 بهمن این است؛ که فریب‌خوردگانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند و نان‌ونمک نظام را خورده و نمکدان می‌شکند، تا دیر نشده به آغوش ملت برگردند.به گزارش سرو ابرکوه؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان ورود ملت قهرمان و انقلابی ایران را به پنجاهمین دهه نظام اسلامی تبریک گفته و از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن قدردانی کرد.حجت‌الاسلام حسینی، پیام حضور گسترده و حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را شکست مجدد دشمن در آخرین حرکات رذیلانه‌اش در جنگ تمام‌عیار اقتصادی برشمرد و گفت : دشمنان 40 سالگی انقلاب را عیناً به معنای چهل سال شکست خود دانستند.حسینی بابیان اینکه دشمنان امیدی به چهل‌سالگی انقلاب نداشتند، حرکت عظیم مردم را پاسخی دندان‌شکن به آنان عنوان کرد.پیام راهپیمایی 22 بهمن به فریب‌خوردگان داخلی این است که به آغوش ملت بازگردیدوی، به انعکاس پیام حرکت میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن به نیروهای داخلی پرداخت و گفت : فریب‌خوردگانی که احیاناً در زمین دشمن بازی می‌کنند و نان‌ونمک نظام را خورده و نمکدان می‌شکند، باید تا دیر نشده به آغوش ملت برگردند و بدانند که آینده انقلاب مبتنی بر تجربه گذشته‌اش، خروشان و زلال و سرانجام مبارزه با این ملت، ناکامی همه بدخواهان است.

امام‌جمعه ابرکوه:پیام راهپیمایی 22 بهمن به فریب‌خوردگان داخلی؛ تا دیر نشده به آغوش ملت برگردیدامام‌جمعه ابرکوه گفت : پیام 40 ساله شدن انقلاب و راهپیمایی 22 بهمن این است؛ که فریب‌خوردگانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند و نان‌ونمک نظام را خورده و نمکدان می‌شکند، تا دیر نشده به آغوش ملت برگردند.به گزارش سرو ابرکوه؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان ورود ملت قهرمان و انقلابی ایران را به پنجاهمین دهه نظام اسلامی تبریک گفته و از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن قدردانی کرد.حجت‌الاسلام حسینی، پیام حضور گسترده و حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را شکست مجدد دشمن در آخرین حرکات رذیلانه‌اش در جنگ تمام‌عیار اقتصادی برشمرد و گفت : دشمنان 40 سالگی انقلاب را عیناً به معنای چهل سال شکست خود دانستند.حسینی بابیان اینکه دشمنان امیدی به چهل‌سالگی انقلاب نداشتند، حرکت عظیم مردم را پاسخی دندان‌شکن به آنان عنوان کرد.پیام راهپیمایی 22 بهمن به فریب‌خوردگان داخلی این است که به آغوش ملت بازگردیدوی، به انعکاس پیام حرکت میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن به نیروهای داخلی پرداخت و گفت : فریب‌خوردگانی که احیاناً در زمین دشمن بازی می‌کنند و نان‌ونمک نظام را خورده و نمکدان می‌شکند، باید تا دیر نشده به آغوش ملت برگردند و بدانند که آینده انقلاب مبتنی بر تجربه گذشته‌اش، خروشان و زلال و سرانجام مبارزه با این ملت، ناکامی همه بدخواهان است.
      امام‌جمعه ابرکوه گفت: دشمنان و استکبار امید به چهل‌سالگی انقلاب را نداشتند ولی آنچه را که دیدند ابعاد عظمت ، سربلندی ، افتخار و اقتدار ملت ایران را در راهپیمایی 22بهمن دیدند.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر ابرکوه اظهار داشت: پیام راهپیمایی ملت در 22 بهمن شکست مجدد دشمن در آخرین حرکات رذیلانه‌اش در جنگ تمام ‌عیار اقتصادی بود.وی افزود: ملت در زیر بار سخت ترین تحریم‌های ظالمانه ، حتی ابرو خم نکردند و بااراده‌ای استوار ایستاد و درصحنه تاریخی 22 بهمن نقشه بدخواهان خود را قدرتمندانه خنثی کرد .رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه یاد آورشد : جوانان عزیز باید به صورتی کار آزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنند و خود را برای تحقق آرمان بزرگ انقلاب آماده کنند.      
جوانان ایران به پیروی از بیانیه اخیر رهبر، نماد ایستادگی در برابر استکبار جهانی باشند

امام‌جمعه ابرکوه: جوانان ایران به پیروی از بیانیه اخیر رهبر، نماد ایستادگی در برابر استکبار جهانی باشندامام‌جمعه ابرکوه گفت: جوانان ایران که آینده دار این کشور هستند پیام رهبری را با جان‌ودل شنیده و نماد پر ابهت، باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و مستکبران جهان باشند.جوانان ایران به پیروی از بیانیه اخیر رهبر، نماد ایستادگی در برابر استکبار جهانی باشندبه گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های نماز جمعه ضمن تبریک ورود انقلاب به دهه پنجم، اظهار کرد: بار دیگر از حضور پرشور و معنادار مردم انقلاب شهرستان ابرکوه در راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن که به راستی برای دوست و دشمن تماشایی بود، تقدیر می‌کنم.حسینی تصریح کرد: پیام راهپیمایی ملت در ۲۲ بهمن شکست مجدد دشمن در آخرین حرکات رذیلانه در جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که 40 سالگی انقلاب به معنای 40 سال شکست آنان است. دشمنی که به 40 سالگی انقلاب امید نداشت با دیدن سربلندی و اقتدار مردم دریافت که این ملت در زیر بار سخت‌ترین تحریم‌های آن‌ها حتی خم به ابرو نیاورده و با اراده‌ای استوار ایستاده‌اند.امام‌جمعه ابرکوه اذعان کرد: پیام این حرکت عظیم ملی برای فریب‌خوردگانی که احیاناً در زمین دشمن بازی می‌کنند، نان‌ونمک نظام و انقلاب را خورده و نمکدان می‌شکنند این است که تا فرصت باقی است به آغوش ملت برگشته و بدانند که آینده انقلاب مبتنی بر تجربه گذشته است.وی اضافه کرد: چشمه جوشان و زلال انقلاب ناپاکی‌ها را می‌زداید و سرانجام تداوم مبارزات سخت و نفس‌گیر ملت در برابر آمریکا، عوامل و ایادی داخلی و خارجی ناکامی همه بدخواهان است؛ چراکه این ملت با چنگ و دندان و خون از انقلاب، اسلام، کشور و ولایت، دفاع می‌کنند.

امام‌جمعه ابرکوه: جوانان ایران به پیروی از بیانیه اخیر رهبر، نماد ایستادگی در برابر استکبار جهانی باشندامام‌جمعه ابرکوه گفت: جوانان ایران که آینده دار این کشور هستند پیام رهبری را با جان‌ودل شنیده و نماد پر ابهت، باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و مستکبران جهان باشند.جوانان ایران به پیروی از بیانیه اخیر رهبر، نماد ایستادگی در برابر استکبار جهانی باشندبه گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های نماز جمعه ضمن تبریک ورود انقلاب به دهه پنجم، اظهار کرد: بار دیگر از حضور پرشور و معنادار مردم انقلاب شهرستان ابرکوه در راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن که به راستی برای دوست و دشمن تماشایی بود، تقدیر می‌کنم.حسینی تصریح کرد: پیام راهپیمایی ملت در ۲۲ بهمن شکست مجدد دشمن در آخرین حرکات رذیلانه در جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که 40 سالگی انقلاب به معنای 40 سال شکست آنان است. دشمنی که به 40 سالگی انقلاب امید نداشت با دیدن سربلندی و اقتدار مردم دریافت که این ملت در زیر بار سخت‌ترین تحریم‌های آن‌ها حتی خم به ابرو نیاورده و با اراده‌ای استوار ایستاده‌اند.امام‌جمعه ابرکوه اذعان کرد: پیام این حرکت عظیم ملی برای فریب‌خوردگانی که احیاناً در زمین دشمن بازی می‌کنند، نان‌ونمک نظام و انقلاب را خورده و نمکدان می‌شکنند این است که تا فرصت باقی است به آغوش ملت برگشته و بدانند که آینده انقلاب مبتنی بر تجربه گذشته است.وی اضافه کرد: چشمه جوشان و زلال انقلاب ناپاکی‌ها را می‌زداید و سرانجام تداوم مبارزات سخت و نفس‌گیر ملت در برابر آمریکا، عوامل و ایادی داخلی و خارجی ناکامی همه بدخواهان است؛ چراکه این ملت با چنگ و دندان و خون از انقلاب، اسلام، کشور و ولایت، دفاع می‌کنند.
خطبه نماز جمعه26بهمن ماه97

خطبه اول 26/11/97موضوع خطبه:  تمسک به سیره فاطمیکلام نورانی و سخنان حکمت آمیز صدیقه کبری حضرت زهرا سلام الله علیها چراغ روشنگر راه هدایت و سعادت بشریت در زندگی است. ارشادات معنوی فاطمه مطهره, تعالی بخش روح پاک انسانهای خداجو وسیله ای برای رسیدن کمال مطلوب و مطلق با راهکار برای وارسته شدن از وابستگی ها و رهایی از اسارت نفس است. آنگونه که خبر به صورت متواتر نقل شده و مرحوم ذبیح‌الله محلاتی هم در «ریاحین الشّریعة، ج ۱، ص ۳۱۲» بیان کرده، آن حضرت پرداخت زکات که از فرایض دینی است را موجب تزکیه نفس, سلامت و پاکی روح انسانها, فراوانی رزق و روزی می‌داند.فَجَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ؛خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی ها و شقاوت ها قرار داد و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود و زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین نمود و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست و حجّ را برای استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.  

خطبه اول 26/11/97موضوع خطبه:  تمسک به سیره فاطمیکلام نورانی و سخنان حکمت آمیز صدیقه کبری حضرت زهرا سلام الله علیها چراغ روشنگر راه هدایت و سعادت بشریت در زندگی است. ارشادات معنوی فاطمه مطهره, تعالی بخش روح پاک انسانهای خداجو وسیله ای برای رسیدن کمال مطلوب و مطلق با راهکار برای وارسته شدن از وابستگی ها و رهایی از اسارت نفس است. آنگونه که خبر به صورت متواتر نقل شده و مرحوم ذبیح‌الله محلاتی هم در «ریاحین الشّریعة، ج ۱، ص ۳۱۲» بیان کرده، آن حضرت پرداخت زکات که از فرایض دینی است را موجب تزکیه نفس, سلامت و پاکی روح انسانها, فراوانی رزق و روزی می‌داند.فَجَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ؛خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی ها و شقاوت ها قرار داد و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود و زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین نمود و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست و حجّ را برای استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.  
گلایه امام‌جمعه ابرکوه از عدم پیشرفت ورزش باستانی در بخش مرکزی این شهرستان

در حاشیه مراسم افتتاحیه دفتر هیئت پهلوانی؛ گلایه امام‌جمعه ابرکوه از عدم پیشرفت ورزش باستانی در بخش مرکزی این شهرستانامام‌جمعه ابرکوه گفت: تماشای ورزش باستانی هنر نیست، بلکه رویش این ورزش سالم و جذب جوانان به این سمت به جای پرسه زنی، اهمیت دارد و یک هنر بزرگ محسوب می‌شود.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، ساعتی قبل حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه در حاشیه مراسم افتتاحیه دفتر هیئت پهلوانی، از عدم توسعه ورزش زورخانه‌ای در ابرکوه گلایه کرد.حجت‌الاسلام حسینی در این مراسم که با حضور محمدکاظمی نسب فرماندار، عباس مهری سرپرست بخشداری مرکزی و سایر مسئولین برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال قبل به هیئت پهلوانی شهرستان توصیه کردم که در توسعه فضای ورزش باستانی تلاش کنند تا زمینه رشد و رویش این مراسم که ورزشی ارزشی است فراهم شود.حسینی اذعان کرد: در همین راستا شاهد پیشرفت‌های بسیاری در بخش بهمن بوده‌ایم که تعداد زورخانه‌های آن از یک به 5 زورخانه فعال افزایش یافت و جوانان و نوجوانان بسیاری را به خود جذب کرده است. ضمن اینکه دو مرکز دیگر نیز در حال احداث است؛ اما در بخش مرکزی چنین اقدامی صورت نگرفته است.وی ضمن تقدیر از پیشکسوتان ورزش باستانی، ادامه داد: تماشای کار زیبا و هنرمندانه ضراب، مرشد و میاندار هنر نیست، بلکه رویش در ورزش باستانی که نوجوانان و جوانان به جای اتلاف وقت و پرسه زنی در اطراف، به این مسیر که جلوه سالم از ورزش است روی آورند، هنر محسوب می‌شود.امام‌جمعه ابرکوه، خاطرنشان کرد: در تمام مراسم‌ها و جشن‌های عمومی سطح شهرستان باید از هنرمندان ورزش باستانی با لحن زیبا و پیام‌دار مرشد در شعرخوانی و ضرب‌گیری بهره‌گیری شود.گفتنی است در خاتمه این مراسم فرماندار و سرپرست بخشداری مرکزی ابرکوه آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در بحث کمک به توسعه ورزش باستانی و ایجاد فضای مناسب در شهر و روستاها اعلام کردند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه دفتر هیئت پهلوانی؛ گلایه امام‌جمعه ابرکوه از عدم پیشرفت ورزش باستانی در بخش مرکزی این شهرستانامام‌جمعه ابرکوه گفت: تماشای ورزش باستانی هنر نیست، بلکه رویش این ورزش سالم و جذب جوانان به این سمت به جای پرسه زنی، اهمیت دارد و یک هنر بزرگ محسوب می‌شود.به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، ساعتی قبل حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی امام‌جمعه ابرکوه در حاشیه مراسم افتتاحیه دفتر هیئت پهلوانی، از عدم توسعه ورزش زورخانه‌ای در ابرکوه گلایه کرد.حجت‌الاسلام حسینی در این مراسم که با حضور محمدکاظمی نسب فرماندار، عباس مهری سرپرست بخشداری مرکزی و سایر مسئولین برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال قبل به هیئت پهلوانی شهرستان توصیه کردم که در توسعه فضای ورزش باستانی تلاش کنند تا زمینه رشد و رویش این مراسم که ورزشی ارزشی است فراهم شود.حسینی اذعان کرد: در همین راستا شاهد پیشرفت‌های بسیاری در بخش بهمن بوده‌ایم که تعداد زورخانه‌های آن از یک به 5 زورخانه فعال افزایش یافت و جوانان و نوجوانان بسیاری را به خود جذب کرده است. ضمن اینکه دو مرکز دیگر نیز در حال احداث است؛ اما در بخش مرکزی چنین اقدامی صورت نگرفته است.وی ضمن تقدیر از پیشکسوتان ورزش باستانی، ادامه داد: تماشای کار زیبا و هنرمندانه ضراب، مرشد و میاندار هنر نیست، بلکه رویش در ورزش باستانی که نوجوانان و جوانان به جای اتلاف وقت و پرسه زنی در اطراف، به این مسیر که جلوه سالم از ورزش است روی آورند، هنر محسوب می‌شود.امام‌جمعه ابرکوه، خاطرنشان کرد: در تمام مراسم‌ها و جشن‌های عمومی سطح شهرستان باید از هنرمندان ورزش باستانی با لحن زیبا و پیام‌دار مرشد در شعرخوانی و ضرب‌گیری بهره‌گیری شود.گفتنی است در خاتمه این مراسم فرماندار و سرپرست بخشداری مرکزی ابرکوه آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در بحث کمک به توسعه ورزش باستانی و ایجاد فضای مناسب در شهر و روستاها اعلام کردند.
قدردانی امام جمعه و فرماندار ابرکوه از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن

در پیامی مشترک صورت گرفت؛قدردانی امام جمعه و فرماندار ابرکوه از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمنامام جمعه و فرماندار ابرکوه در پیامی مشترک از حماسه باشکوه حضور مردم این شهرستان در راهپیمایی 22 بهمن قدر دانی کردند.به گزارش سرو ابرکوه، حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جمعه شهرستان و کاظمی نسب فرماندار ابرکوه در پیامی مشترک از حضور حماسی مردم ابرکوه در راهپیمایی امروز 22 بهمن قدر دانی کردند.متن این پیام به این شرح است:بسم الله الرحمن الرحیمسلام و درود نثار ملت بزرگوار و قدرشناسی که همت و حمیت خود را در دوران های مختلف به اثبات رسانیده اند و همواره دیدگان غیر بویژه دشمنان را مات و متحیر از حضور خود ساخته اند؛ این وقت شناسی به گونه ای است که در فرصت مناسب افتخار آفرینی می نماید و پاسخ هوشمندانه ای به تحرکات دشمن میدهد.آفرین بر شما مردم غیور و انقلابی  که با گذشت ۴۰ سال از انقلاب همه ناملایمات و سختی هایش را به جان خریدید تا به انقلاب آسیبی نرسد.شما با این اقدام مناسب و حرکت انقلابی بار دیگر روح امام و شهدا را شاد و نهال امید را در این کشور نشاندید.وظیفه خود می دانیم تا مراتب تشکر صمیمانه خود را نثار شما بیدار دلان قدر شناس نمایم .و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب

در پیامی مشترک صورت گرفت؛قدردانی امام جمعه و فرماندار ابرکوه از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمنامام جمعه و فرماندار ابرکوه در پیامی مشترک از حماسه باشکوه حضور مردم این شهرستان در راهپیمایی 22 بهمن قدر دانی کردند.به گزارش سرو ابرکوه، حجت الاسلام و المسلمین حسینی امام جمعه شهرستان و کاظمی نسب فرماندار ابرکوه در پیامی مشترک از حضور حماسی مردم ابرکوه در راهپیمایی امروز 22 بهمن قدر دانی کردند.متن این پیام به این شرح است:بسم الله الرحمن الرحیمسلام و درود نثار ملت بزرگوار و قدرشناسی که همت و حمیت خود را در دوران های مختلف به اثبات رسانیده اند و همواره دیدگان غیر بویژه دشمنان را مات و متحیر از حضور خود ساخته اند؛ این وقت شناسی به گونه ای است که در فرصت مناسب افتخار آفرینی می نماید و پاسخ هوشمندانه ای به تحرکات دشمن میدهد.آفرین بر شما مردم غیور و انقلابی  که با گذشت ۴۰ سال از انقلاب همه ناملایمات و سختی هایش را به جان خریدید تا به انقلاب آسیبی نرسد.شما با این اقدام مناسب و حرکت انقلابی بار دیگر روح امام و شهدا را شاد و نهال امید را در این کشور نشاندید.وظیفه خود می دانیم تا مراتب تشکر صمیمانه خود را نثار شما بیدار دلان قدر شناس نمایم .و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب
همزمان با چهل سالگی انقلاب،راهپیمایی 22 بهمن در ابرکوه حماسی و تماشایی بود

 همزمان با چهل سالگی انقلاب،راهپیمایی 22 بهمن در ابرکوه حماسی و تماشایی بود    یزد - ایرنا - امام جمعه و فرماندار ابرکوه روز دوشنبه در بیانیه ای مشترکی بابیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن در زیر بارش رحمت الهی کم نظیر، حماسی و تماشایی بود، از این حضور حماسی شهروندان قدردانی کردند.به گزارش ایرنا ، در بیانیه مشترک حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی و محمد کاظمی نسب آمده است: مردم با گذشت 40 سال از انقلاب همه ناملایمات و سختی ها را به جان خریدند تا به انقلاب آسیبی نرسد.در بخشی از بیانیه نوشته شد: مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه شهرهای ابرکوه و مهردشت علاوه بر حضور باشکوه در آیین های گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 11نقطه این شهرستان با راهپیمایی با شکوه خود در 22 بهمن تمام معادلات دشمن را به هم زدند.امام جمعه و فرماندار ابرکوه تصریح کردند: مردم با شکوه خاصی در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن وفاداری خود را از انقلاب ، آرمان ‌های امام خمینی (ره) ، منویات مقام معظم رهبری و شهدا به نمایش گذاشتند و بار دیگر توطئه های دشمنان را نقش بر آب کردند.در این بیانیه همچنین آمده است: با حضور مردم در صحنه های انقلاب، ایران اسلامی به قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شد و استکبار نیز از این اتحاد و همبستگی خشمگین است.حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی و محمد کاظمی نسب با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی ، مردم را از تداوم و استمرار در راه امام خمینی(ره)، شهدا و انقلاب باز نخواهد داشت ، تاکید کردند : بی شک حضور یکپارچه و سرشار از شادی مردم در این آیین ملی دفاع از انقلاب و ارزش ها و اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری و شکست استکبار جهانی است.

 

 همزمان با چهل سالگی انقلاب،راهپیمایی 22 بهمن در ابرکوه حماسی و تماشایی بود    یزد - ایرنا - امام جمعه و فرماندار ابرکوه روز دوشنبه در بیانیه ای مشترکی بابیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن در زیر بارش رحمت الهی کم نظیر، حماسی و تماشایی بود، از این حضور حماسی شهروندان قدردانی کردند.به گزارش ایرنا ، در بیانیه مشترک حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی و محمد کاظمی نسب آمده است: مردم با گذشت 40 سال از انقلاب همه ناملایمات و سختی ها را به جان خریدند تا به انقلاب آسیبی نرسد.در بخشی از بیانیه نوشته شد: مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه شهرهای ابرکوه و مهردشت علاوه بر حضور باشکوه در آیین های گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 11نقطه این شهرستان با راهپیمایی با شکوه خود در 22 بهمن تمام معادلات دشمن را به هم زدند.امام جمعه و فرماندار ابرکوه تصریح کردند: مردم با شکوه خاصی در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن وفاداری خود را از انقلاب ، آرمان ‌های امام خمینی (ره) ، منویات مقام معظم رهبری و شهدا به نمایش گذاشتند و بار دیگر توطئه های دشمنان را نقش بر آب کردند.در این بیانیه همچنین آمده است: با حضور مردم در صحنه های انقلاب، ایران اسلامی به قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شد و استکبار نیز از این اتحاد و همبستگی خشمگین است.حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی و محمد کاظمی نسب با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی ، مردم را از تداوم و استمرار در راه امام خمینی(ره)، شهدا و انقلاب باز نخواهد داشت ، تاکید کردند : بی شک حضور یکپارچه و سرشار از شادی مردم در این آیین ملی دفاع از انقلاب و ارزش ها و اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری و شکست استکبار جهانی است.  
فاطمه زهرا (س) الگویی ناب برای بانوان مسلمان است

رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه:فاطمه زهرا (س) الگویی ناب برای بانوان مسلمان است یزد - ایرنا - رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ابرکوه گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه بانوی اسلام نماد پاکی ، عفت ، الگو و گوهری ناب نه تنها برای زنان ایرانی بلکه برای بانوان مسلمان جهان است.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی روز شنبه در آیین عزاداری حضرت زهرا (س) با تسلیت سالروز (سوم جمادی‌الثانی ) شهادت دخت نبی اسلام (ص) افزود: باید از ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات بارز آن بانوی اسلام درس گرفت و آن را در عرصه‌های مختلف زندگی و آموزه‌های دینی به کار بست.وی بابیان اینکه آن حضرت در دفاع از امامت بزرگ‌ترین اسوه و چشمه همیشه جوشان تاریخ اسلام بود، اضافه کرد: ولایتمداری بزرگترین درس و آموزه ها‌ی حضرت زهرا (س) به جهان اسلام است.امام‌جمعه ابرکوه تصریح کرد: جامعه، به‌ویژه بانوان باید بیش ‌از پیش سیره آن یگانه بانوی اسلام را به‌ویژه در بحث عفاف و حجاب در زندگی خود الگو قرار دهند.حسینی بیان کرد: آن حضرت به ‌عنوان بزرگ بانوی جهان اسلام در دامن پرمهر و محبت حضرت محمد(ص) پرورش ‌یافته است.وی ادامه داد: آن حضرت فقط اسوه فاضله زنان نبود، بلکه شعاع نور وجودش در هدایت جامعه از حجره کوچکی در مدینه آغاز شد و گستره این نور، آفاق را در برگرفت.به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) مردم ابرکوه با سیاه ‌پوش کردن معابر و برپایی مجالس عزاداری در سوگ دخت رسول مکرم (ص) اسلام عزاداری کردند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه:فاطمه زهرا (س) الگویی ناب برای بانوان مسلمان است یزد - ایرنا - رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ابرکوه گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه بانوی اسلام نماد پاکی ، عفت ، الگو و گوهری ناب نه تنها برای زنان ایرانی بلکه برای بانوان مسلمان جهان است.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی روز شنبه در آیین عزاداری حضرت زهرا (س) با تسلیت سالروز (سوم جمادی‌الثانی ) شهادت دخت نبی اسلام (ص) افزود: باید از ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات بارز آن بانوی اسلام درس گرفت و آن را در عرصه‌های مختلف زندگی و آموزه‌های دینی به کار بست.وی بابیان اینکه آن حضرت در دفاع از امامت بزرگ‌ترین اسوه و چشمه همیشه جوشان تاریخ اسلام بود، اضافه کرد: ولایتمداری بزرگترین درس و آموزه ها‌ی حضرت زهرا (س) به جهان اسلام است.امام‌جمعه ابرکوه تصریح کرد: جامعه، به‌ویژه بانوان باید بیش ‌از پیش سیره آن یگانه بانوی اسلام را به‌ویژه در بحث عفاف و حجاب در زندگی خود الگو قرار دهند.حسینی بیان کرد: آن حضرت به ‌عنوان بزرگ بانوی جهان اسلام در دامن پرمهر و محبت حضرت محمد(ص) پرورش ‌یافته است.وی ادامه داد: آن حضرت فقط اسوه فاضله زنان نبود، بلکه شعاع نور وجودش در هدایت جامعه از حجره کوچکی در مدینه آغاز شد و گستره این نور، آفاق را در برگرفت.به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) مردم ابرکوه با سیاه ‌پوش کردن معابر و برپایی مجالس عزاداری در سوگ دخت رسول مکرم (ص) اسلام عزاداری کردند.
 
 


امام رضا (ع)

زندگینامه امام علی بن موسی الرضا عليه السلام

مقدمه :

امام علي ‌بن موسي‌الرضا عليه‌السلام هشتمين امام شيعيان از سلاله پاك رسول خدا و هشتمين جانشين پيامبر مكرم اسلام مي‌باشند.

ايشان در سن 35 سالگي عهده‌دار مسئوليت امامت ورهبري شيعيان گرديدند و حيات ايشان مقارن بود با خلافت خلفاي عباسي كه سختي‌ها و رنج بسياري رابر امام رواداشتند و سر انجام مامون عباسی ايشان رادرسن 55 سالگی به شهادت رساند.دراين نوشته به طور خلاصه, بعضی ازابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می نماييم.

نام ،لقب و كنيه امام :

نام مبارك ايشان علي و كنيه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترين لقب ايشان "رضا" به معناي "خشنودي" مي‌باشد. امام محمدتقي عليه‌السلام امام نهم و فرزند ايشان سبب ناميده شدن آن حضرت به اين لقب را اينگونه نقل مي‌فرمايند :" خداوند او را رضا لقب نهاد زيرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمين از او خشنود بوده‌اند و ايشان را براي امامت پسنديده اند و همينطور ( به خاطر خلق و خوي نيكوي امام ) هم دوستان و نزديكان و هم دشمنان از ايشان راضي و خشنود بود‌ند".

يكي از القاب مشهور حضرت " عالم آل محمد " است . اين لقب نشانگر ظهور علم و دانش ايشان مي‌باشد.جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خويش, بويژه علمای اديان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بيرون آمد دليل کوچکي براين سخن است، که قسمتي از اين مناظرات در بخش " جنبه علمي امام " آمده است. اين توانايي و برتري امام, در تسلط بر علوم يكي از دلايل امامت ايشان مي‌باشد و با تأمل در سخنان امام در اين مناظرات, كاملاً اين مطلب روشن مي‌گردد كه اين علوم جز از يك منبع وابسته به الهام و وحي نمي‌تواند سرچشمه گرفته باشد. 

پدر و مادر امام :

پدر بزرگوار ايشان امام موسي كاظم (عليه السلام ) پيشواي هفتم شيعيان بودند كه در سال 183 ه.ق. به دست هارون عباسي به شهادت رسيدند و مادرگراميشان " نجمه " نام داشت.

تولد امام :

حضرت رضا (عليه السلام ) در يازدهم ذيقعده‌الحرام سال 148 هجري در مدينه منوره ديده به جهان گشودند. از قول مادر ايشان نقل شده است كه :" هنگامي‌كه به حضرتش حامله شدم به هيچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمي‌كردم و وقتي به خواب مي‌رفتم, صداي تسبيح و تمجيد حق تعالي وذکر " لااله‌الاالله " رااز شكم خود مي‌شنيدم, اما چون بيدار مي‌شدم ديگر صدايي بگوش نمي رسيد. هنگامي‌كه وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمين نهاد و سرش را به سوي آسمان بلند كرد و لبانش را تكان مي‌داد؛ گويي چيزي مي‌گفت" (2).

نظير اين واقعه, هنگام تولد ديگر ائمه و بعضي از پيامبران الهي نيز نقل شده است, از جمله حضرت عيسي كه به اراده الهي در اوان تولد, در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند كه شرح اين ماجرا در قرآن كريم آمده است. (3)

زندگي امام در مدينه :

حضرت رضا (عليه السلام) تا قبل از هجرت به مرو در مدينه زادگاهشان، ساكن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاك رسول خدا و اجداد طاهرينشان به هدايت مردم و تبيين معارف ديني و سيره نبوي مي پرداختنند. مردم مدينه نيز بسيار امام را دوست مي داشتند و به ايشان همچون پدري مهربان مي نگريستند.تا قبل ازاين سفر با اينکه امام بيشترسالهای عمرش را درمدينه گذرانده بود, اما درسراسرمملکت اسلامي پِيروان بسياری داشت که گوش به فرمان اوامر امام بودند.

امام در گفتگويي كه با مامون درباره ولايت عهدی داشتند، در اين باره اين گونه مي فرمايند:" همانا ولايت عهدی هيچ امتيازي را بر من نيفزود. هنگامي كه من در مدينه بودم فرمان من در شرق و غرب نافذ بود واگرازکوچه های شهر مدينه عبورمي کردم, عزيرتراز من كسي نبود . مردم پيوسته حاجاتشان را نزد من مي آوردند و كسي نبود كه بتوانم نياز او ر ا برآورده سازم, مگر اينكه اين كار را انجام مي دادم و مردم به چشم عزيز و بزرگ خويش، به من مى نگريستند ".

امامت حضرت رضا (عليه السلام ) :

امامت و وصايت حضرت رضا (عليه السلام ) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرينشان و رسول اكرم (صلي الله وعليه واله )اعلام شده بود. به خصوص امام كاظم (عليه السلام ) بارها در حضور مردم ايشان را به عنوان وصي و امام بعد از خويش معرفي كرده بودند كه به نمونه‌اي از آنها اشاره مي‌نمائيم.

يكي از ياران امام موسي كاظم (عليه السلام ) مي‌گويد:" ما شصت نفر بوديم كه موسي بن‌جعفر به جمع ما وارد شد و دست فرزندش علي در دست او بود. فرمود :" آيا مي‌دانيد من كيستم ؟" گفتم:" تو آقا و بزرگ ما هستي". فرمود :" نام و لقب من را بگوئيد". گفتم :" شما موسي بن جعفر بن محمد هستيد ". فرمود :" اين كه با من است كيست ؟" گفتم :" علي بن موسي بن جعفر". فرمود :" پس شهادت دهيد او در زندگاني من وكيل من است و بعد از مرگ من وصي من مي باشد"". (4)     در حديث مشهوری نيزکه جابر از قول نبى ‌اكرم نقل مي‌كند امام رضا (عليه السلام ) به عنوان هشتمين امام و وصي پيامبر معرفي شده‌اند. امام صادق (عليه السلام ) نيز مكرر به امام كاظم مي‌فرمودند كه "عالم‌ آل‌محمد از فرزندان تو است و او وصي بعد از تو مي‌باشد".

اوضاع سياسي :

مدت امامت امام هشتم در حدود بيست سال بود كه مي‌توان آن را به سه بخش جداگانه تقسيم كرد :

1- ده سال اول امامت آن حضرت، كه همزمان بود با زمامداري هارون.

2- پنج سال بعد از‌ آن كه مقارن با خلافت امين بود.

3- پنج سال آخر امامت آن بزرگوار كه مصادف با خلافت مأمون و تسلط او بر قلمرو اسلامي آن روز بود.

مدتي از روزگار زندگاني امام رضا (عليه السلام ) همزمان با خلافت هارون الرشيد بود. در اين زمان است كه مصيبت دردناك شهادت پدر بزرگوارشان و ديگر مصيبت‌هاي اسفبار براي علويان ( سادات و نوادگان اميرالمؤمنين) واقع شده است. در آن زمان كوشش‌هاي فراواني در تحريك هارون براي كشتن امام رضا (عليه السلام ) مي‌شد تا آنجا که در نهايت هارون تصميم بر قتل امام گرفت؛ اما فرصت نيافت  نقشه خود را عملي كند. بعد از وفات هارون فرزندش امين به خلافت رسيد. در اين زمان به علت مرگ هارون ضعف و تزلزل بر حكومت سايه افكنده بود و اين تزلزل و غرق بودن امين درفساد و تباهی باعث شده بود كه او و دستگاه حكومت, از توجه به سوي امام و پيگيري امر ايشان بازمانند. از اين رو مي‌توانيم اين دوره را در زندگي امام دوران آرامش بناميم.

اما سرانجام مأمون عباسي توانست برادر خود امين را شكست داده و اورابه قتل برساند و لباس قدرت  را به تن نمايد و توانسته بود با سركوب شورشيان فرمان خود را در اطراف واکناف مملكت اسلامي جاري كند. وي حكومت ايالت عراق را به يكي از عمال خويش واگذار كرده بود و خود در مرو اقامت گزيد  و فضل ‌بن ‌سهل را كه مردي بسيار  سياستمدار بود ، وزير و مشاور خويش قرار داد. اما خطري كه حكومت او را تهديد مي‌كردعلويان بودند كه بعد از قرني تحمل شکنجه وقتل و غارت, اکنون با استفاده از فرصت دودستگي در خلافت هر يك به عناوين مختلف در خفا و آشكار علم مخالفت با مأمون را برافراشته و خواهان براندازي حكومت عباسي بودند؛ به علاوه آنان در جلب توجه افكار عمومي مسلمين به سوي خود ، و كسب حمايت آنها موفق گرديده بودند و دليل آشكاربر اين مدعا اين است كه هر جا علويان بر ضد حكومت عباسيان قيام و شورش مي کردند, انبوه مردم از هر طبقه دعوت آنان را اجابت کرده و به ياري آنها بر مي‌خواستندو اين ،بر اثر ستم‌ها وناروائيها وانواع شكنجه‌های دردناكي بود كه مردم و بخصوص علويان از دستگاه حكومت عباسي ديده بودند. ا زاين رو مأمون درصدد بر آمده بود تاموجبات برخورد با علويان را برطرف كند. بويژه كه او تصميم داشت تشنجات و بحران‌هايي را كه موجب ضعف حكومت او شده بود از ميان بردارد و براي استقرار پايه‌هاي قدرت خود ، محيط را امن و آرام سازد. لذا با مشورت وزير خود فضل‌بن‌سهل تصميم گرفت تا دست به خدعه‌اي بزند. او تصميم گرفت تا خلافت را به امام پيشنهاد دهد وخود از خلافت به نفع امام كناره‌ گيري كند, زيرا حساب مي‌كرد نتيجه از دو حال بيرون نيست ، يا امام مي‌پذيرد و يا نمي‌پذيرد و در هر دو حال براي خوداو و خلافت عباسيان، پيروزي است. زيرا اگر بپذيرد ناگزير, بنابر شرطي كه مأمون قرار مي‌داد ولايت عهدي آن حضرت را خواهد داشت و همين امر مشروعيت خلافت او را پس از امام نزد تمامي گروه‌ها و فرقه‌هاي مسلمانان تضمين مي‌كرد. بديهي است  براي مأمون آسان بود در مقام ولايتعهدي بدون اين كه كسي آگاه شود، امام را از ميان بردارد تا حكومت به صورت شرعي و قانوني به او بازگردد. در اين صورت علويان با خوشنودي به حكومت مي‌نگريستند و شيعيان خلافت او را شرعي تلقي مي‌كردند و او را به عنوان جانشين امام مي پذيرفتند.ازطرف ديگر چون مردم حکومت را مورد تاييدامام مي دانستند لذا قيامهايی که برضدحکومت مي شد جاذبه و مشروعيت خود را از دست مي‌داد.

او مي‌انديشيد اگر امام خلافت را نپذيرد ايِشان را به اجبار وليعهد خودمي کند که دراينصورت بازهم خلافت وحکومت او درميا ن مردم و شيعيان توجيه مي گردد وديگر اعتراضات وشورشهايي که به بهانه غصب خلافت وستم, توسط عباسيان انجام مي گرفت دليل وتوجيه خودراازدست مي دادوبااستقبال مردم ودوستداران امام مواجه نمي شد. ازطرفي اومي توانست امام را نزد خود ساكن كند و از نزديك مراقب رفتار امام و پيروانش باشد و هر حركتي از سوي امام و شيعيان ايشان را سركوب كند.  همچنين اوگمان مي کردکه ازطرف ديگر شيعيان و پيروان امام ، ايشان را به خاطر نپذيرفتن خلافت  در معرض سئوال و انتقاد قرار خواهند دادوامام جايگاه خودرادرميان دوستدارانش ازدست مي دهد.

سفر به سوي خراسان :

مأمون براي عملي كردن اهداف ذكر شده چند تن از مأموران مخصوص خود را به مدينه, خدمت حضرت رضا (عليه السلام ) فرستاد تا حضرت را به اجبار به سوي خراسان روانه كنند. همچنين دستور داد حضرتش را از راهي كه كمتر با شيعيان برخورد داشته باشد, بياورند. مسير اصلي در آن زمان راه كوفه ، جبل ، كرمانشاه و قم بوده است كه نقاط شيعه‌نشين و مراكز قدرت شيعيان بود. مأمون احتمال مي‌داد كه ممكن است شيعيان با مشاهده امام در ميان خود به شور و هيجان آيند و مانع حركت ايشان شوند و بخواهند آن حضرت را در ميان خود نگه دارند كه در اين صورت مشكلات حكومت چند برابر مي‌شد. لذا امام را از مسير بصره ، اهواز و فارس به سوي مرو حركت داد.ماموران او نيزپيوسته حضرت رازير نظر داشتندواعمال امام رابه او گزارش مي دادند.

حديث سلسلة الذهب :

در طول سفر امام به مرو ، هركجا توقف مي‌فرمودند, بركات زيادي شامل حال مردم ان منطقه می شد. از جمله هنگامي‌كه امام در مسير حركت خود وارد نيشابور شدند و در حالي كه در محملي قرار داشتند از وسط شهر نيشابور عبور كردند. مردم زيادي كه خبر ورود امام به نيشابور را شنيده بودند, همگي به استقبال حضرت آمدند. در اين هنگام دو تن از علما و حافظان حديث نبوي, به همراه گروه‌هاي بيشماري از طالبان علم و اهل حديث و درايت، مهار مرکب را گرفته وعرضه داشتند :" اي امام بزرگ و اي فرزند امامان بزرگوار، تو را به حق پدران پاك و اجداد بزرگوارت سوگند مي‌دهيم كه رخسار فرخنده خويش را به ما نشان دهي و حديثي از پدران و جد بزرگوارتان پيامبر خدا براي ما بيان فرمايي تا يادگاري نزد ما باشد ". امام دستور توقف مركب را دادند و ديدگان مردم به مشاهده طلعت مبارك امام روشن گرديد. مردم از مشاهده جمال حضرت بسيار شاد شدند به طوري كه بعضي از شدت شوق مي‌گريستند و آنهايي كه نزديك ايشان بودند ، بر مركب امام بوسه مي‌زدند. ولوله عظيمي در شهر طنين افكنده بود به طوري كه بزرگان شهر با صداي بلند از مردم مي‌خواستند كه سكوت نمايند تا حديثي از آن حضرت بشنوند. تا اينكه پس از مدتي مردم ساكت شدند و حضرت حديث ذيل را كلمه به كلمه از قول پدر گراميشان و از قول اجداد طاهرينشان به نقل از رسول خدا و به نقل از جبرائيل از سوي حضرت حق سبحانه و تعالي املاء فرمودند: " كلمه لااله‌الاالله حصار من است پس هركس آن را بگويد داخل حصار من شده و كسيكه داخل حصار من گردد ايمن از عذاب من خواهد بود. " سپس امام فرمودند: " اما اين شروطي دارد و من خود از جمله آن شروط هستم ".

اين حديث بيانگر اين است كه از شروط اقرار به كلمه لااله‌الاالله كه مقوم اصل توحيد در دين مي‌باشد، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت وپذيرش گفتار و رفتارامام مي‌باشد كه از جانب خداوند تعالي تعيين شده است. در حقيقت امام شرط رهايي از عذاب الهي را توحيد و شرط توحيد را قبول ولايت و امامت مي‌دانند.

ولايت عهدي :

باري ، چون حضرت رضا (عليه السلام ) وارد مرو شدند, مأمون از ايشان استقبال شاياني كرد و در مجلسي كه همه اركان دولت حضور داشتند صحبت كرد و گفت :" همه بدانند من در آل عباس و آل علي (عليه السلام ) هيچ كس را بهتر و صاحب حق‌تر به امر خلافت از علي‌بن‌موسي‌رضا (عليه السلام ) نديدم". پس از آن به حضرت رو كرد و گفت:" تصميم گرفته‌ام كه خود را از خلافت خلع كنم و آنرا به شما واگذار نمايم". حضرت فرمودند:" اگر خلافت را خدا براي تو قرار داده جايز نيست كه به ديگري ببخشي و اگر خلافت از آن تو نيست ، تو چه اختياري داري كه به ديگري تفويض نمايي ". مأمون بر خواسته خود پافشاري كرد و بر امام اصرار ورزيد. اما امام فرمودند :‌ " هرگز قبول نخواهم كرد ". وقتي مأمون مأيوس شد گفت:" پس ولايت عهدي را قبول كن تا بعد از من شما خليفه و جانشين من باشيد". اين اصرار مأمون و انكار امام تا دو ماه طول كشيد و حضرت قبول نمي‌فرمودند و مي‌گفتند :" از پدرانم شنيدم, من قبل از تو از دنيا خواهم رفت و مرا با زهر شهيد خواهند كرد و بر من ملائك زمين و آسمان خواهند گريست و در وادي غربت در كنار هارون ‌الرشيد دفن خواهم شد". اما مأمون بر اين امر پافشاري نمود تا آنجاكه مخفيانه و در مجلس خصوصي حضرت را تهديد به مرگ كرد. لذا حضرت فرمودند :" اينك كه مجبورم, قبول مي‌كنم به شرط آنكه كسي را نصب يا عزل نكنم و رسمي را تغيير ندهم و سنتي را نشكنم و از دور بر بساط خلافت نظرداشته باشم". مأمون با اين شرط راضي شد. پس از آن حضرت, دست را به سوي آسمان بلند كردند و فرمودند: " خداوندا ! تو مي‌داني كه مرا به اكراه وادار نمودند و به اجبار اين امر را اختيار كردم؛ پس مرا مؤاخذه نكن همان گونه كه دو پيغمبر خود يوسف و دانيال را هنگام قبول ولايت پادشاهان زمان خود مؤاخذه نكردي. خداوندا عهدي نيست جز عهد تو و ولايتي نيست مگر از جانب تو، پس به من توفيق ده كه دين تو را برپا دارم و سنت پيامبر تو را زنده نگاه دارم. همانا كه تو نيكو مولا و نيكو ياوري هستي" .

جنبه علمي امام :

مأمون كه پيوسته شور و اشتياق مردم نسبت به امام واعتبار بي‌همتاي امام را در ميان ايشان مي‌ديد مي خواست تااين قداست واعتبار را خدشه دارسازدوازجمله کارهايی که برای رسيدن به اين هدف انجام داد تشکيل جلسات مناظره‌اي بين امام و دانشمندان علوم مختلف از سراسر دنيا  بود، تا آنها با امام به بحث بپردازند، شايد بتوانند امام را ازنظر علمي شکست داده ووجهه علمي امام را زيرسوال ببرند.که شرح يكي از اين مجالس را مي‌آوريم:

"براي يكي از اين مناظرات مأمون فضل‌بن‌سهل را امر كرد كه اساتيد كلام و حكمت را از سراسر دنيا دعوت كند تا با امام به مناظره بنشينند. فضل نيز اسقف اعظم  نصاري و بزرگ علمای يهود و روساي صابئين ( پيروان حضرت يحيي) بزرگ موبدان زرتشتيان و ديگر متكلمين وقت را دعوت كرد. مأمون هم آنها را به حضور پذيرفت و از آنها پذيرايي شاياني كرد و به آنان گفت:" دوست دارم كه با پسر عموی من ( مأمون از نوادگان عباس عموی پيامبر است كه ناگزير پسر عمومي امام می باشد.) كه از مدينه پيش من آمده مناظره كنيد". صبح رروز بعد مجلس آراسته‌اي تشكيل داد و مردي را به خدمت حضرت رضا (عليه السلام ) فرستاد و حضرت را دعوت كرد. حضرت نيز دعوت او را پذيرفتند و به او فرمودند :" آيا مي‌خواهي بداني كه مأمون كي از اين كار خود پشيمان مي‌شود". او گفت : "بلي فدايت شوم". امام فرمودند :" وقتي مأمون دلايل مرا بر رد اهل تورات از خود تورات و بر اهل انجيل از خود انجيل و از اهل زبور از زبورشان و بر صابئين بزبان ايشان و بر آتش‌پرستان بزبان فارسي و بر روميان به زبان رومي‌شان بشنود و ببيند كه سخنان تك ‌تك اينان را رد كردم و آنها سخن خود را رها كردند و سخن مرا پذيرفتند آنوقت مأمون مي‌فهمد كه توانايي كاري را كه مي‌خواهد انجام دهد ندارد و پشيمان مي‌شود و لاحول و لا قوه الا بالله العلي العظيم". سپس حضرت به مجلس مأمون تشريف ‌فرما شدند و با ورود حضرت مأمون ايشان را براي جمع معرفي كرد و سپس گفت : " دوست دارم با ايشان مناظره كنيد ". حضرت رضا (عليه السلام)نيز با تمامي آنها از كتاب خودشان درباره دين و مذهبشان مباحثه نمودند. سپس امام فرمود:" اگر كسي درميان شما مخالف اسلام است بدون شرم و خجالت سئوال كند". عمران صایي كه يكي از متكلمين بود از حضرت سئوالات بسياري كرد و حضرت تمام سئوالات او را يك به يك پاسخ گفتند و او را قانع نمودند. او پس از شنيدن جواب سئوالات خود از امام  شهادتين را بر زبان جاري كرد و اسلام آورد و با برتري مسلم امام، جلسه به پايان رسيد و مردم متفرق شدند. روز بعد حضرت، عمران صایي را به حضور طلبيدند و او را بسيار اكرام كردند و از آن به بعد عمران صایي خود يكي از مبلغين دين مبين اسلام گرديد.

رجاءابن ضحاک که ازطرف مامون مامور حرکت دادن امام ازمدينه به سوی مرو بود,مي گويد: "آن حضرت در هيچ شهری وارد نمي شد مگر اينکه مردم از هرسو به او روی مي آوردند و مسائل ديني خود را از امام می پرسيدند.ايشان نيز به آنها پاسخ مي گفت و احاديث بسياری از پيامبر خدا و حضرت علي (عليه السلام) بيان مي فرمود.هنگامي که ازاين سفربازگشتم نزد مامون رفتم .او ازچگونگي رفتار امام در طول سفر پرسيد و من نيز آنچه را در طول سفر از ايشان ديده بودم بازگوکردم . مامون گفت: "آری، ای پسرضحاک !ايشان  بهترين، دانا ترين و عابدترين مردم روي زمين است"". 

اخلاق و منش امام:

خصوصيات اخلاقي و زهد و تقواي آن حضرت به گونه اي بود كه حتي دشمنان خويش را نيز شيفته و مجذوب خود كرده بود. با مردم در نهايت ادب تواضع و مهرباني رفتار مي كرد و هيچ گاه خود را از مردم جدا نمي نمود.

يكي از ياران امام مي گويد:" هيچ گاه نديدم كه امام رضا (عليه السلام) در سخن بر كسي جفا ورزد و نيز نديدم كه سخن كسي را پيش از تمام شدن قطع كند. هرگز نيازمندي را كه مي توانست نيازش را برآورده سازد رد نمي كرد در حضور ديگري پايش را دراز نمي فرمود. هرگز نديدم به کسي ازخدمتکارانش بدگوئي کند.  خنده او قهقه نبود بلكه تبسم مي فرمود. چون سفره غذا به ميان مي آمد, همه افراد خانه حتي دربان و مهتر را نيز بر سر سفره خويش مي نشاند و آنان همراه با امام غذا مي خوردند. شبها كم مي خوابيد و بسياري از شبها را به عبادت مي گذراند. بسيار روزه مي گرفت و روزه سه روز در ماه را ترك نمي كرد. كار خير و انفاق پنهان بسيار داشت. بيشتر در شبهاي تاريك, مخفيانه به فقرا كمك مي كرد". (5) يكي ديگر از ياران ايشان مي گويد:" فرش آن حضرت در تابستان حصير و در زمستان پلاسي بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود, اما هنگامي كه در مجالس عمومي شركت مي كرد ،  خود را مي آراست (لباسهاي خوب و متعارف مي پوشيد). (6) شبي امام ميهمان داشت، در ميان صحبت چراغ ايرادي پيدا كرد، ميهمان امام دست پيش آورد تا چراغ را درست كند، اما امام نگذاشت و خود اين كار را انجام داد و فرمود:" ما گروهي هستيم كه ميهمانان خود را به كار نمي گيريم". (7)

شخصي به امام عرض كرد:" به خدا سوگند هيچكس در روي زمين ازجهت برتري و شرافت اجداد، به شما نمي رسد". امام فرمودند:" تقوي به آنان شرافت داد و اطاعت پروردگار آنان را بزرگوار ساخت". (8)

مردي از اهالي بلخ مي گويد:" در سفر خراسان با امام رضا( عليه السلام) همراه بودم. روزي سفره گسترده بودند و امام همه خدمتگذران حتي سياهان را بر آن سفره نشاند تا همراه ايشان غذا بخورند. من به امام عرض كردم:" فدايت شوم بهتر است اينان بر سفره اي جداگانه بنشينند".امام فرمود:" ساكت باش, پروردگار همه يكي است. پدر و مادر همه يكي است و پاداش هم به اعمال است". (9)

ياسر، خادم حضرت مي گويد: "امام رضا (عليه السلام) به ما فرموده بود:" اگر بالاي سرتان ايستادم (و شما را براي كاري طلبيدم) و شما مشغول غذا خوردن بوديد بر نخيزيد تا غذايتان تمام شود:، به همين جهت بسيار اتفاق مي افتاد كه امام ما را صدا مي كرد و در پاسخ او مي گفتند:" به غذا خوردن مشغولند" و آن گرامي مي فرمود: "بگذاريد غذايشان تمام شود"". (10)

يكبار غريبي خدمت امام رسيد و سلام كرد و گفت:" من از دوستداران شما و پدران و اجدادتان هستم. ازحج بازگشته ام و خرجي راه را تمام كرده ام اگر مايليد مبلغي به من مرحمت كنيد تا خود را به وطنم برسانم و در آنجا معادل همان مبلغ را صدقه خواهم داد زيرا من در شهر خويش فقير نيستم و اينك در سفر نيازمند مانده ام". امام برخاست و به اطاقي ديگر رفت واز پشت در دست خويش را بيرون آورد و فرمود:" اين دويست دينار را بگير و توشه راه كن و لازم نيست كه از جانب من معادل آن صدقه دهي".

آن شخص نيز دينار ها را گرفت و رفت. از امام پرسيدند:" چرا چنين كرديد كه شما را هنگام گرفتن دينار ها نبيند؟" فرمود:" تا شرمندگي نياز و سوال را در او نبينم ".(11)

امامان معصوم و گرامي ما در تربيت پيروان و راهنمايي ايشان تنها به گفتار اكتفا نمي كردند و در مورد اعمال آنان توجه و مراقبت ويژه اي مبذول مي داشتند.

يكي از ياران امام رضا (عليه السلام) مي گويد:" روزي همراه امام به خانه ايشان رفتم. غلامان حضرت مشغول بنايي بودند. امام در ميان آنها غريبه اي ديد و پرسيد:" اين كيست ؟" عرض كردند:" به ما كمك مي كند و به او دستمزدي خواهيم داد".امام فرمود:" مزدش را تعيين كرده ايد؟" گفتند:" نه هر چه بدهيم مي پذيرد".امام برآشفت و به من فرمود:" من بارها به اينها گفته ام كه هيچكس را نياوريد مگر آنكه قبلا مزدش را تعيين كنيد و قرارداد ببنديد. كسي كه بدون قرارداد و تعيين مزد، كاري انجام مي دهد، اگر سه برابر مزدش را بدهي باز گمان مي كند مزدش را كم داده اي ولي اگر قرارداد ببندي و به مقدار معين شده بپردازي از تو خشنود خواهد بود که طبق قرار عمل     كرده اي و در اين صورت اگر بيش از مقدار تعيين شده چيزي به او بدهي, هر چند كم و ناچيز باشد؛ مي فهمد كه بيشتر پرداخته اي و سپاسگزار خواهد بود"". (12)

خادم حضرت مي گويد:" روزي خدمتكاران ميوه اي مي خوردند. آنها ميوه را به تمامي نخورده و باقي آنرا دور ريختند. حضرت رضا (عليه السلام) به آنها فرمود:" سبحان الله اگر شما از آن بي نياز هستيد, آنرا به كساني كه بدان نيازمندند بدهيد"".

مختصري از كلمات حكمت‌آميز امام :    

امام فرمودند : "دوست هركس عقل اوست و دشمن هركس جهل و ناداني و حماقت است". 

امام فرمودند : "علم و دانش همانند گنجي مي‌ماند كه كليد آن سئوال است، پس بپرسيد. خداوند شما را رحمت كند زيرا در اين امرچهار طايفه داراي اجر مي‌باشند :

1- سئوال كننده
2- آموزنده
3- شنونده
4- پاسخ دهنده "

امام فرمودند :" مهرورزي و دوستي با مردم نصف عقل است".

امام فرمودند :"چيزي نيست كه چشمانت آنرا  بنگرد مگر آنكه در آن پند و اندرزي است".

امام فرمودند :"  نظافت و پاكيزگي از اخلاق پيامبران است".

شهادت امام :

در نحوه به شهادت رسيدن امام نقل شده است كه مأمون به يكي از خدمتکاران خويش دستور داده بود تا ناخن‌هاي دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور دادتا دست خود را به زهر مخصوصي آلوده كند و در بين ناخن‌هايش زهر قرار دهد و اناري را با دستان زهر‌آلودش دانه كند و او دستور مأمون را اجابت كرد. مأمون نيز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار كرد كه امام ازآن انار تناول کنند.اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار كرد تا جايي‌كه حضرت را تهديد به مرگ نمود و حضرت به جبر, قدري از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر كرد و حال حضرت دگرگون گرديد و صبح روز بعد در سحرگاه روز 29 صفر سال 203 هجري قمري امام رضا ( عليه السلام ) به شهادت رسيدند .

تدفين امام :

به قدرت و اراده الهي امام جواد ( عليه السلام ) فرزند و امام بعد از آن حضرت به دور از چشم دشمنان,  بدن مطهر ايشان را غسل داده وبر آن نماز گذاردند و پيکر پاك ايشان با مشايعت بسياري از شيعيان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن گرديد و قرنهاست كه مزار اين امام بزرگوار مايه بركت و مباهات ايرانيان است.
منابع:

(1)-  منتهي الاامال
(2)-  منتهي الاامال
(3)-   سوره مريم آيه 30
(4)-    عيون اخبارالرضا  جلد 1  صفحه 21
(5)-    اعلام الوری  صفحه 314
(6)-   اعلام الوری  صفحه 315
(7)-   اصول کافي جلد 6  صفحه 383
(8)-   عيون اخبارالرضا  جلد2  صفحه 174
(9)-   اصول کافي جلد 8  صفحه 230
(10)-  اصول کافي جلد 6  صفحه 298
(11)-   مناقب جلد 4  صفحه 360
(12) - اصول کافي جلد 5  صفحه 288

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

 

شعار سال 1397

شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

موضوع خطبه ها

موضوع اصلی:مواعظ اهل بیت(ع)

موضوع خطبه این هفته:مواعظ حضرت زهرا سلام الله علیها

مدت خطبه ها:35دقیقه

 

 

گنجینه های فرهنگی

کانال پیام رسان نماز جمعه

با کلیک برتصویر زیر درکانال سروش نماز آدینه از مطالب متنوع شامل:داستانهای اخلاقی، نکات پند آمیز ،احادیث،اخبارسیاسی ،نکات روانشناسی ، خطبه ها و تصاویر نمازگزاران…. بهره مند شوید.