26 آذر 1397 ساعت 14:12
 
 

اوقات شرعی

 
 


خطبه ها

خطبه نماز جمعه 25آبان1397

خطبه اول 25/8/98
موضوع: مواعظ پیامبر
شرایط بعثت رسول خدا(ص) دردوره زمانی دشواری محقق شد زیرا آن وجود در زمانی مبعوث شد که نه فقط جزیزه العرب بلکه اکثر ملتهای جهان درانحرافات فکری و پندارهای موهوم-سنت های غلط اجتماعی، خرافات-افسانه ها و ناهنجاریهای اخلاقی و رفتاری و تعصب های جاهلانه به سر می بردند.
ادیان الهی و مضامین کتب آسمانی تورات یهود وانجیل مسیحیت توسط سران مذاهب آنان تحریف شده بود و ملتها در آتش تعصب وجهل می سوختند و جنگهای طایفه ای و ظلم وخونریزی و آدم کشی ونزاعهای قبیله ای وعقب ماندگی فرهنگی ملتهای مختلف بخصوص عربستان را به سرزمینی سوخته تبدیل کرده بود.


دراین شرایط پُر بحران اجتماعی پیامبر نور ورحمت ونجات وهدایت با ابلاغ پیام وحی و آیات قرآن مجید و بیانات نورانی خود موفق شد جامعه ای ارزشی و ایمانی با ملاک شایستگی ها و خوبیها بسازد و جوامع بشری را نوید عزت و سعادت و آزادگی وکرامت دهد.
راهکار رسیدن انسان به عزت و کرامت را رسول خدا(ص) ترک گناه می داند زیرا گناه سرچشمه همه مفاسد و بلایای دنیوی وعقوبت و عذاب اخروی است.
پيامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله)فرمود: أشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَن تَرَکَ الذُّنوبَ.( امالی صدوق، ص 28)-سختكوش ترين مردم كسى است كه گناهان را فرو گذارد.
مرحوم آیت‌الله بهجت (قدس‌سره)  در پاسخ سوال که  بهترین ذکر، چه ذکری است؟ فرمود: بالاترین ذکر به‌نظر حقیر، «ذکر عملی» است؛ یعنی «ترک معصیت در اعتقاد و در عمل» همه‌چیز محتاج به این است و این، محتاج به چیزی نیست و مولّدِ خیرات است.
پيامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله)فرمود:« أَلا أُخْبِرُكُمْ [أُنَبِّؤُكُمْ] بِدآئِكُمْ مِنْ دَوآئِكُمْ؟ دَآؤُكُمُ الذُّنُوبُ، وَ دَوآؤُكُمُ الإِْسْتِغْفارُ. »( مستدرك الوسائل، ج 11، ص 333؛ ج 12، ص 123؛ نيز ر.ك: بحار الانوار، ج 90، ص 282.)آيا درد و درمان شما را به شما خبر ندهم؟ درد شما گناهان، و دوا و درمانتان استغفار است.
موعظه دیگر پيامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله) ضرورت ترک مجادله برای حفظ مراودات اجتماعی و حُسن تعامل با مردم است. ایشان فرمودند: أَوْرَعُ اَلنَّاسِ مَنْ تَرَكَ اَلْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً(نشانی : الأمالی (للصدوق) , ج 1 , ص 20)= پارساترين مردم كسى كه مباحثه را وانهد گرچه حق با او باشد.
تقوا وپرهیزگاری به معنی ترک گناه است اما ورع مرتبه ای بالاتر از تقوا دارد و آن ترک امور شبهه ناک.همه ما درارتباط با مردم هستیم و با هم پیرامون مسائل مختلف اختلاف نظر پیدا می کنیم.اما غالباً بگو مگو و مشاجره به حداقل درگیری لفظی و درنتیجه کدورت و کینه می انجامد- وچون دراین کشمکش ها می خواهیم حرف خود را کرسی بنشانیم و ادعای طرف مقابل را باطل کنیم-این حس برتری جوئی موجب مجادله می شود و درنتیجه ضمن اینکه دوستی با سابقه چندین ساله بین دو نفر به هم می خورد- احترام و حرمت گذاری بین این دو نفر هم به هم می خورد و نتیجه، بی احترامی به هم کردن و ایجاد کینه و کدورت دل است.
دراین خصوص رسول خدا(ص) می فرماید: لا يَستَكمِلُ عَبدٌ حَقيقَةَ الإيمانِ حتّى يَدَعَ المِراءَ و إن كانَ مُحِقّا .[منية المريد : 171.]
یعنی: هيچ بنده اى كاملاً به حقيقت ايمان نرسد، مگر آن گاه كه مجادله را رها كند، هرچند بر حق باشد.
کسی که به دنبال بحث وجدل با مردم می گردد معلوم می شود آدمی ماجرا جو است.مردم از انسان ماجرا جو می ترسند چون درد سرزا است-کسی که اهل دعوا ومجادله است مورد نفرت مردم است و نه فقط خودش جایگاه اجتماعی ندارد بلکه مخرب جایگاه دیگران نیز هست و این بدترین عامل جهت تخریب و گسل در پیوندهای اجتماعی است که اسلام برآن تأکید دارد.لذا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ترک مجادله را شرط رسیدن به ایمان وملاک برای داشتن ورع می داند.سعی کنیم روش ناپسند جدال و بگو مگو با مردم نداشته باشیم-چرا که  نتیجه ای جز تحکّم و زورگوئی و اصرار برای محکوم کردن دیگران و پُر حرفی و تلاش برای اعتراف گرفتن و توهین و دشنام و تحقیر و سرزنش برادران دینی و مسخره کردن آنان ندارد.
البته ما بجای مجادله –مباحثه داریم-مناظره داریم که اینها خوب است و به تعبیر قرآن جدال احسن است که درآیه 125 سوره نحل می فرماید:
 ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ   = با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است.
روایتی در این زمینه از کتاب «بحارالانوار، جلد2، صفحه 135» از قول امام حسین علیه السلام آمده که فرمود:
الإمامُ الحسینُ علیه السلام ـ لرجُلٍ قالَ لَهُ : اجلِسْ حتّى نَتَناظَرَ فی الدِّینِ ـ : یا هذا أنا بَصیرٌ بدِینی مَکشوفٌ علَیَّ هُدای ، فإن کُنتَ جاهِلاً بدِینِکَ فاذهَبْ واطلُبْهُ ، ما لی ولِلمُماراةِ ؟! وإنَّ الشَّیطانَ لَیُوَسوِسُ لِلرّجُلِ ویُناجیهِ ویقولُ : ناظِرِ النّاسَ فی الدِّینِ کیلا یَظُنّوا بکَ العَجزَ والجَهلَ ! در خصوص مناظره با آدم تعصبی وناآگاه است.حضرت به مردى که گفت: بنشین تا با یکدیگر درباره دین مناظره کنیم ـ فرمود: اى مرد! من به دین خود آگاهم و راه راست برایم معلوم و روشن است.
اگر تو نسبت به دینت آگاهى ندارى برو و آن را تحصیل کن، مرا چکار به بحث و مجادله؟
همانا شیطان آدمى را وسوسه مى کند و در گوش او مى‌خواند و مى‌گوید: درباره دین با مردم مناظره کن تا فکر نکنند که تو آدم ناتوان و نادانى هستى!
اما نسبت به مناظره با افراد حق پذیر می بینیم امام رضا(ع) حاضر می شود درمجلس علماء ادیان ومذاهب با عالم مسیحی که برای عیسی(ع) مقام الوهیت قائل بود نه عبودیت، مناظره کند.حضرت برای قانع کردن عالم مسیحی جهت اینکه عیسی عبودیت حق را داشت  و مقام الوهیت  نداشت  مصلحتاً فرمود:
«عیسى مسیح همه چیزش خوب بود جز یك چیز و آن این كه بر خلاف سایر پیامبران به عبادت علاقه‏اى نداشت!» عالم مسیحى گفت: «از شما اینچنین سخن عجیب است، زیرا عیسی از همه مردم عابدتر بود».همینكه حضرت رضا اعتراف عبادت عیسى را از عالم مسیحى گرفت، فرمود: «عیسى چه كسى را عبادت مى‏كرد؟» آیا عبادت دلیل عبودیّت نیست؟ آیا عبودیّت دلیل عدم الوهیّت نیست؟-پس عیسی(ع) مقام عبودیت داشت نه الوهیت.
 
خطبه دوم

امروز هشتم ربیع الاول -سالروز شهادت امام حسن عسکری (عج) در سال 260 هجری است که در سن 28 سالگی به دست معتمد عباسی بشهادت رسید – این مناسبت غمبار را عرض تسلیت دارم . ایشان 22 ساله بود که پس از شهادت پدر بزرگوارش امام هادی(ع)  به مدت 6 سال زعامت وامامت امت اسلام را بر عهده داشت.اما دراین مدت  خلیفه ستمگر (معتمد عباسی )با هدف پیشگیری از تولد فرزند عزیزش امام زمان (عج)آن حضرت را درمعسکر و  پادگان نظامی محصور کرد و به همین جهت به عسکری معروف شد.
به رغم ایذاء و فشار و محصورکردن آن حضرت  توسط معتمد ملعون - مسئولیت سنگین اختفاء ولادت فرزند عزیزش را به مدت پنچ سال به عهده داشت .در لحظه اقامه نماز بر بدن آن حضرت – برادرشان جعفر کذاب جلو رفت تا بر آن حضرت نماز بخواند. هنگامی که خواست تکبیر بگوید پسر بچه ای که صورتش کمی گندمگون و موهایش مجعّد و دندان‌هایش فاصله دار بود، خارج شده، ردای جعفر را گرفت و به او گفت: ای عمو، من برای نماز خواندن بر پدرم سزاوارترم. جعفر در حالی که چهره‌اش عبوس و زرد شده بود پا پس نهاد و پسر بچه جلو آمده وبر او نماز خواند. (کمال‌الدین2/475) و پس از آن در چاه سرداب خانه غایب شد.
فرداشنبه نهم ربیع – سالروز آغاز امامت وجود مبارک امام زمان (عج) در سال 60 هجری است همچنین روز یکشنبه دهم ربیع سالروز ازدواج مبارک پیامبر(ص) و خدیجه کبری (س) است .این دو مناسبت خجسته را عرض تبریک دارم. پیامبر از خدیجه دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله و چهار دختر به نام‌های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه (س) داشت.
دو پسر پیغمبر (ص)در مکه از دنیا رفتند و سه دختر ایشان هم که قبل از نبوت نصیبشان شده بود قبل از پیغمبر همه از دنیا رفتند اما تنها فرزندی که بعد از نبوت و پیامبری خدا به ایشان عطا کرد وجود مبارک حضرت زهرا (س)بود که تنها یادگار رسول خدا و مهمترین منزلت حضرت خدیجه مادری فاطمه زهرا(س)است این مناسبت فرخنده را عرض تبریک دارم .
از سه شنبه 12ربیع که به قول اهل سنت روز میلاد پیامبر خدا (ص)است تا 17ربیع- هفته وحدت را در پیش رو داریم .بدون شک وحدت ،اکسیری اقتدار بخش برای امت اسلام است که به صورت اکید در لسان آیات و روایات بر آن تأ کید شده است .
ظرف روزهای  گذشته دیدار مدال آوران پارا آسیائی ورزش با مقام معظم رهبری داشتیم-ایشان یکی از بایدهای مرتبط با مصالح کشور  را استفاده کردن از ظرفیتهای کشوردانستند. ظرفیتهائی مانند جغرافیائی-فرهنگی-انسانی- منابع زیرزمینی –تجاری ورفت و آمدهای بین المللی از موضوعاتی است که نباید مغفول بماند زیرا بهره برداری از این ظرفیتها موفقیتهای بزرگی به دنبال دارد.
هفته وحدت را در پیش رو داریم-فرصت مناسبی که برای طرح مصالح و نیازهای جهان اسلام می باشد.وحدت همچنان ضرورت اولیه جهان اسلام است زیرا موفقیت دشمن در جنگهای نیابتی و به کارگیری نیروهای تکفیری و تخریب کشورهای اسلامی و بخشهائی از جهان اسلام ،معلول تفرقه ها و بزرگ نمائی اختلاف مبانی درمذاهب اسلامی است.امریکا واسرائیل بهترین مهره اختلاف در جهان اسلام  را بن سلمان می دانند و به همین دلیل او را به هر قیمت حفظ می کنند و سعی دارند بر جنایتهایش درجهان اسلام خصوصاً قتل خاشقجی سرپوش بگذارنند و نگذارنند وحدت درجهان اسلام عملی شود.
بُن مایه وحدت در جهان اسلام  -ایران اسلامی است که با تشویق به تقویت جبهه مقاومت تاکنون برای مسلمانان جهان بویژه فلسطینیان امید آفرین بوده و موجب دلگرمی جبهه های مقاومت  مانند حماس در پاسخ کوبنده و قاطع پانصد موشک به قلب دشمن شده است.
تلاش تکفیر پروران سعودی که آلت دست امریکا و اسرائیل هستند این است که به نوعی از جنگ یمن برگ برنده دردست گیرند و به هیچ وجه نمی خواهند با باخت دریمن بر سلسله شکستهای اربابانشان درسوریه ولبنان و عراق بیفزایند.
ضمن اینکه شکست امریکای ترامپ درحد به تحریمهای جدید نیز که با بی اعتنائی مردم ایران به فراخوان امریکا برای ایجاد اغتشاش دربازار روبرو شده است این نگرانی را برای آنها گوشزد می کند که به لطف خدا امریکا درجهان بجای ایران منزوی شده و باید به زودی شاهد سقوط امپراطوری قدرت خود باشد.
اقدام انقلابی دستگاه قضا با اعدام دو عنصر مفسد مالی نویدی دیگر برای ملت بزرگ ایران بود.درشرایطی که دشمن درصدد ترویج فرهنگ جنگ روانی با القاء آینده ای تاریک درپیش روی ملت ایران بود وبرجسته کردن اعتراضها و اعتصابها به منظور گسترش و تعمیم آن در ایران بود و ایران را به فساد مالی و پولشوئی و امثال آن متهم می کردند-برخورد قاطع دستگاه قضا التیام بخش جراحات روحی ملت شد و انتظار ملت ازمسئولین سه قوه این است که جلو رشد بی رویه تورم وگرانی و قیمتهای کاذب را بگیرند بلکه قیمتها را بجای خود برگردانند و ملت ر از رنج و فقر و گرفتاری نجات دهند.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

 

شعار سال 1397

شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

موضوع خطبه ها

موضوع اصلی:قیام امام حسین(ع)        

موضوع خطبه این هفته:رسالت سجادی

مدت خطبه ها:35دقیقه

 

 

گنجینه های فرهنگی

کانال پیام رسان نماز جمعه

با کلیک برتصویر زیر درکانال سروش نماز آدینه از مطالب متنوع شامل:داستانهای اخلاقی، نکات پند آمیز ،احادیث،اخبارسیاسی ،نکات روانشناسی ، خطبه ها و تصاویر نمازگزاران…. بهره مند شوید.