30 فروردين 1397 ساعت 23:07
 
 

اوقات شرعی

 
 


گواهی دروغ

برای در مان دروغ باید ریشه های دروغ را پیدا کنیم و آنها را بخشکانیم ریشه های دروغ هم انگیزه های پست و مادی دنیائی است .
انگیزه هائی مانند مال دوستی ، طمع ورزی ، خود خواهی ، ترس ، منفعت طلبی و دوستی و دشمنی است که که باید محیطهای جامعه را در مقابل تأثیر گذاری این عوامل آگاه کرد یعنی فرهنگ سازی نسبت به انزجار عمومی از دنیا طلبی و مطامع و بوالهوس های دنیائی است که ریشه دروغ را در جامعه و زندگی مردم می خشکاند طمع پول و مال و جاه و مقام و ملک و منال و رسیدن به دنیا است که انسان را وادار به دروغ گوئی می کند . اگر این آقا به حق حلال خود قانع بود و طمع مال مردم نمی کرد نیاز به دادگستری و قاضی و محکمه و شاهد دروغ و اعای دروغ نداشتیم . پس یکی از ریشه های دروغ طمع ورزی است که اسلام با آن مخالف است .
منفعت طلبی هم در همین راستا است ، کسی که فقط فکر جیب خود و انباشته کردن پول و ثروت خود است می بینید در یک معامله ای که مختصر نفعی دارد چه بسا قسم دروغ هم می خورد که این منفعت کاذب را به جیب بزند !
مسلمانی کجا است ؟ ! یک جنسی را به چند برابر قیمت می فروشند باز هم می گویند سودی نبردیم و قیمت تمام شده به شما دادیم ! در معاملات خداترس باشیم ، به هر کس دروغ گفتیم به خدا نمی توانیم دروغ بگوئیم ، اگر راست گو باشیم نباید یک جنسی به فاصله صد متری اختلاف قیمت داشته باشد اگر راست گو باشیم مال مردم خور نمی شویم – اختلاسگر نمی شویم ،بیت المال خوار نمی شویم .
بدانیم که : اسلام به ذات خود ندارد عیبی            هرعیب که هست از مسلمانی ماست .
عجیب است که این انسان پیچیده که از خدا جدا شده و شیطان در عمق وجودش نفوذ کرده و فرمانروائی می کند همانطور که در دنیا تارو پود زندگیش با رشته دروغ بافته شده و اگر دروغ نگوید نمی تواند زندگی کند فکر می کند در آخرت و قیامت هم به پای میزان حساب وقتی نامه عمل را به دستش دادند آنجا هم می تواند دروغ بگوید ادّعا می کند که خدایا این نامه عمل من نیست و این کارها و خلافها و زشتیها و منکرات را انجام ندادم این نامه عمل مربوط به کسی است که همنام من است ، فرشته ها و ملائکه اشتباهی به من داده اند !
تا تصمیم به دروغگوئی می گیرد قرآن مجید در سوره یس آیه 65می فرماید : «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلي‌ أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْديهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
فوراً بر این دهان دروغگو مُهر می زنیم دیگر نمی تواند حرف بزند ، آنگاه دستها و پاهاو اعضاء و جوارح او با ما سخن می گویند و بر کارهائی که کرده اند شهادت میدهند .
گاهی ترس از کسی باعث دروغگوئی می شود . اینکه قرآن مجید تأکید می کند که نباید از غیر خدا ترسید به خاطر همین است که ترس ناشی از ضعف النفس است انسان ضعیف انفس در برابر تهدید یا تطمیع زود خود را می بازد و به خاطر اینکه آسیبی به او یا مالش نرسد به دروغ متوسّل می شود در حالیکه انسان باید در دفاع از حق و جان و مال خود شهامت داشته باشد داشتن روحیه شهامت و حق طلبی عناصر زورگو را وادار به عقب نشینی می کند و عقب نشینی انسانهای حق طلب به خاطر ترس موجب قدرت یافتن زورگویان می شود .
بنابر این انسان مؤمن و خدا ترس ، از کسی یا چیزی نمی ترسد که دروغ بگوید تطمیع هم نمی شود چون مال و درآمداز دروغ حلال نمی داند .
مرحوم علامه طباطبائی در المیزان به نقل از امالی شیخ صدوق می فرماید : روزی امرؤ القیس با مردی به سر قطعه زمینی اختلاف پیدا کردند ، برای حل مشکل و مخاصمه نزد رسول خدا ( ص) آمدند ، رسول خدا به امرؤ القیس که مدّعی زمین بود فرمود : باید بینه و دو شاهد عادل بیاوری ، گفت ندارم ، فرمود پس طرف تو یعنی این مرد باید قسم بخورد و اگر قسم خورد زمین مال اوست . امرؤ القیس گفت یا رسول الله این آدم به راحتی قسم دروغ می خورد و مالم را می گیرد ! رسول خدا ( ص ) فرمود : نه ، اگر او قسم دروغ بخورد فردای قیانمت خدا به او نگاه و نظر لطف نمی کند و اورا پاک نکرده وارد عذابی دردناک خواهد کرد ، آن مرد با شنیدن این سخن از خدا ترسید و به خود لرزید و زمین را به امرؤالقیس واگذار کرد .
امام صادق ( ع ) با نقل از فروع کافی کتابُ الایمان می فرماید : خدا را در معرض قسم خود قرار ندهید نه برای خبر راست و نه دروغ . این روایت در اصول کافی آمده که امام سجاد ( ع ) زنی داشت از قبیله بنی حنیفه ، یکی از دوستان آن حضرت از این زن بدگوئی به امیالؤمنین را شنید و به امام سجاد ( ع ) گفت این زن دشمن جدتان امرالمؤمنین است .
امام این زن نالایق را طلاق داد و مهرش را هم داد ، زن نزد حاکم مدینه به دروغ ادّعای مهریه کرد امام سجاد فرمود مهریه اش را دادم ، حاکم گفت باید قسم بخورید ، حضرت قسم نخورد و به پسرش امام باقر فرمود : برو خانه و 400 درهم مهریه برای این زن بیاور .
حضرت باقر ( ع ) گفت پدرجان شما که مهریه اش را داده اید ، مگر حق با شما نیست ؟ فرمود چرا امّا ارزش و منزلت خداوند جلّ و علی را برتر از آن می دانم که بخاطر مال دنیا هرچند به حق خدا را در معرض قسم قرار دهیم 

اگر کسی در دادگاه یا محکمه ای حاظر شود و شهادت دروغ بدهد یا گواهی و شهادت دروغ بنویسد و امضاء کند ، بزرگترین گناه را مرتکب شده است .
در تفسیر ابوالفتوح رازی از رسول خدا ( ص ) نقل می کند که فرمود : شهادت به دروغ همپایه شرک به خدا است و بعد آیه شریفة 31 سوره حج را تلاوت فرمود : فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّور)) ))
از کار پلیدی مانند بُت پرستی و قول زور یعنی شهادت به دروغ بپرهیزید در این روایت بیان شده که رسول خدا ( ص ) 3 مرتبه فرمود :  ((عُدِلَتْ شَهَادَةُ الزُّور بالإشْراكِ بالله)) شهادت به نا حق در گناه با شرک به خدا برابری دارد .
«وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ».گرچه آیه شریفه
را بعضی روایات در باب غناء و دروغ تعبیر کرده اند لکن کذب و غِناء هم بیان مصداق است و منافاتی معنی با شهادت دروغ ندارد چون همه بیان مصداق است .
در اصول کافی از امام صادق ( ع ) نقل می کند که فرمود :« شَاهِدَ الزُّورِ لا تَزُولُ قَدَمَاهُ حَتَّى يُوجِبُ اللَّهُ لَهُ النَّارَ »کسی که شهادت به ناحق دهد تا از جایش بلند نشده خداوند آتش جهنم را نصیب او می سازد.
این گناه کبیره باعث می شود که در جامعه سنگ روی سنگ بند نشود . اگر بنا باشد هر کس ادعّای دروغ کند و شاهد دروغ بگیرد و براندام ناحق لباس حق بپوشاند ، نظام اجتماعی زندگی انسان مختل می شود ، متولیّان امور قضائی باید بسیار در بحث شهود دقّت و حساسیّت نشان دهند و چنانچه احتمال دهند شهادت شاهدی بر اساس طمع و مال دوستی و بنا حق است حتّی اگر حکم صادر شده باشد و بعد برایشان روشن شود حکم صادر شده باطل است و باید حکم مجدّد بدهند و اگر شاهد مظنون به طمّاعی هم باشد قاضی باید احتیاط کند و شاهد دیگر بخواهد .
شاهد کذب دو جرم مرتکب می شود یکی کذب و یکی هم بُهتان ، یعنی به ناحق تهمت می زند و به مظلومی ضرر زده  و از ظالم حمایت می کند .
کسی که شهادت به ناحق می دهد  چون با مال و جان و یا عرض و ناموس مردم و حیثیّت مردم بازی می کند ، گناهی برابر با شرک به خدا مرتکب شده چون حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام کرده و لباس حق بر اندام ناحق پوشانده است .
در وسایل الشیعه امام صادق ( ع ) می فرماید :« لا تَشهَدَنَّ بشهادَةٍ حتّى تَعرِفَها كما تَعرِفُ كَفَّكَ »
 به هیچ وجه حاظر به شهادت و گواهی در نزد قاضی یا جای دیگر نشو و شهادت به چیزی نده مگر اینکه به صحّت آن امر یقین کنی و آنرا مانند کف دستت بشناسی .
حکم شرعی باید نسبت به شاهد زور ، یعنی شاهد دروغگو اجرا شود تا دیگران متنبّه شوند . اگر برای قاضی محرز شود که کسی گواهی به دروغ داده و تزویر کرده است اولاً باید حکم مبتنی بر این شهادت ابطال شود ثانیاً زیان وارده بر کسی که ضررش گواهی داده باید جبران نماید  و غرامت بدهد . ثالثاً باید او را تعزیر و تنبیه کنند  یعنی به حسب صلاحدید قاضی باید این شخص در ملاء عام شلاق بزند و در شهر و نزد مردم آگهی کنند که این آدم دروغگوئی است تا دیگران فریب شهادت او و امثال او را نخورند و بقیّه هم از چنین کار خلافی بترسند .
در متدرک الوسائل از رسول اکرم ( ص ) نقل شده که در جمع اصحاب نشسته بود ، فرمود : « ألا أنبئكم بأكبر الكبائر »آیا شما را به بزرگترین گناهان آگاه کنم ؟ گفتند بله یا رسول الله فرمود :«  اَِلا شراکُ بالله و َعَُقُوُقُ الوالدَین» بدترین گناه شرک به خدا و عاق والدین است . حضرت تکیه داده بود و صحبت می کرد در این حال به حال عادی نشستو فرمود : « أَلاَ وَقَوْلُ الزُّورِ» بدانید که گواهی دروغ هم بزرگترین گناه است .
«فَمَا زَالَ یُکَرِّرُهَا حَتَّى قُلْنَا یا لَیْتَهُ» مرتب این جمله را تکرار می کرد که شهادت به نا حق بزرگترین گناه است ، آنقدر فت که ما گفتیم کاش بیشتر تکرار نمی کرد ! 

 

شعار سال 1397

شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

موضوع خطبه ها

موضوع اصلی:جامعه اسلامی و ارزشها            

موضوع خطبه این هفته:  مبانی سلامت اجتماعی

مدت خطبه ها:35دقیقه

 

 

گنجینه های فرهنگی

کانال تلگرامی نماز جمعه