30 شهریور 1397 ساعت 21:22
 
 

اوقات شرعی

 
 


مهدویت و انتظار

مهدویت و انتظار  مهدویت بحث و موضوعی است که در حلقه معارف دینی و اعتقادی ما شیعیان – بلکه جهان اسلام – بلکه جهان بشریت قرار دارد – زیرا مهدویت سرچشمه امید و انتظار بشریت برای رسیدن به جامعه موعود است جامعه ای که هرگز در آن ظلم و ستم و رنج و بی عدالتی ، مشاهده نمیشود و معیار های متعالی و ارزشمند الهی و انسانی در آن موج میزند.
مقام معظم رهبری در بخشی از گفتار خود در این خصوص – اهمیت مهدویت را مترادف با بعثت خاتم انبیاء و دیگر پیامبران خدا میدانند – زیرا آنچه را که پیامبران خدا به خاطر آن مبعوث شدند – یعنی رسیدن به جامعه متعالی الهی در پرتو حاکمیت قسط و عدل توحیدی ، همان است که موعود منتظر – تحقق بخش آن خواهد بود.
جامعه ای که تمام ظرفیت هائی را که خداوند برای بشر قرار داده – بهره برداری شود و استعداد های همه جانبه انسانیت – شکوفا گردد. تفاوتی که در این میان است این است که در زمان انبیاء سلف و حتی خاتم انبیاء سطح فکر و فرهنگ و اندیشه جامعه بسیار نازل و محدود بود و زمینه محقق شدن آن آرمان بزرگ الهی برای ایجاد جامعه ناب و گلستانی فراهم نبود و صاحبان زر و زور و تزویر نیز مانع بزرگی بر سر راه این هدف بودند.
اما در دوران مهدویت – کنوز معنوی و عقول بشری به قدری رشد یافته است که همه و همه در راه محقق شدن جامعه مهدوی مشتاقانه با همه وجود استقبال می کنند.
بنا بر این میشود گفت: مهدویت مکمل بعثت است –یعنی چون اهداف و آرمان بعثت به نحو اتم و اکمل و حتی در حد انتظار و امید وتلاش انبیاء و پیامبر اکرم (ص) – عملی نشد و تمام انبیاء اولوالعزم و غیر اولوالعزم با موانع جدی از مظاهر شرک و کفر و نفاق مواجه بودند نتوانستند به هدف مطلوب خود برسند – ضمن اینکه استعداد مردم زمانشان هم محدود بود – اما مهدویت ، اتمام بخش اهداف سلسله انبیاء است و لذا اگر مهدویت نباشد حتی هدف از ارسال رسل و انزال کتب از جانب خدای متعال هم ابتر و ناقص میماند و این خلاف اراده خدا و حکمت متعالیه و بالغه الهیّه است.
برای نمونه وقتی سوره : الصف آیه : 9  را ملاحظه کنید میفرماید:« هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » یعنی - اوست كه رسول خود را با هدايت و آيين درست فرستاد تا آن را بر همه اديان چيره سازد، هر چند مشركان را ناخوش آيد.
 آیا به راستی این اراده الهی محقق شده است؟ یعنی از بعثت نبوی تا کنون که 1448 سال گذشته آیا شده است که جامعه بشری در جهان – بهره مند از انوار سعادت بخش حاکمیت دین و شریعت باشد- ادیان و مذاهب و مکاتب بشری طرد شود و تنها دین غالب و حاکم در جهان، اسلام باشد و بس. هرچند مشرکان و کافران مخالفت و پیشگیری کنند – تلاششان بی نتیجه بماند؟ قطعاً نه
از طرفی ما معتقدیم - « إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ - سوره : آل عمران آیه : 9  » خداوند وعده اش تخلف ناپذیر است «  وَمَنْ أَوْفَیٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ- آیه 111 سوره توبه  » چه کسی را از خدا میتوانید بیابید که خوش قولتر باشد؟ بنابراین باید زمانی برسد که به لطف خدا وعده خدا محقق شود و از بس این مهم قطعیت دارد – رسول خدا(ص) میفرماید:
« لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلاّ یَوْمٌ، لَطَوَّلَ اللّهُ ذلِکَ الْیَوْمَ، حَتّى یَبْعَثَ رَجُلاً (صالِحاً) مِنْ أَهْلِ بَیْتِى یَمْلاَ ُ الاْ َرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » یعنی حتی اگر یک روز هم از عمر دنیا بیشتر باقی نمانده باشد خداوند وعده اش را عملی میکند و آنروز را طولانی میکند تا فرزندم که هم نام من و هم کنیه من است (یعنی مهدی آل محمد صل الله علیه و آله) بیاید و زمین را پر از عدل و عدالت کند بعد از آنکه از ظلم و ستم پُر شده باشد.
پس نتیجه میگیریم که اعتقاد به مهدویت – بافته با اعتقاد به نبوت است و این دو با هم عجین هستند.
*انتظار*
وجود مبارک رسول خدا(ص) میفرماید: « اَفضَلُ الاَعمال آُمَّتی اِنتظارَ الفَرَج » یعنی انتظار فرج حضرت حجت افضل اعمال امت پیامبر است – پس انتظار – یک عمل است – انتظار فرج به معنای نشستن و دل خوش کردن نیست بلکه به معنی حرکت و بستر سازی و فضاسازی برای ظهور است – باید مردم را آماده پذیرش حکومت جهانی کرد – آنهم نه مردم خاص را – بلکه مردم دنیا را باید شیفته ظهور کرد.
در فرهنگ شیعه – به انتظار موعود اهمیت خاص داده شد – شما اگر میهمان گرانقدری قرار است نزدتان آید ، اولین کارتان نظافت منزل است – زیرا عیب است مهمان بزرگی در خانه واریخته و نامنظم و خاکروبه دار وارد شود. حرف ما این است که مظاهر کفر و ظلم و ستم و بی عدالتی – خاکروبه های خانه دنیای بشریت هستند – باید مردم دنیا – این خانه را از این خاکروبه ها تنظیف کنند – و به انتظار میهمان عزیز خود باشند تا بیاید و با دست قدرت و عدالت گستر خود نسیم امید و حیات و عدالت را به زندگی مردم بوزاند - در فرهنگ مهدویت ، انتظار به معنای راضی نبودن به وضع موجود و منتظر تعیین وضعیت بودن است که باید برای رسیدن به این وضعیت مطلوب در عین انتظار تلاش کرد تا مومنین به آینده امیدوار باشند.

 

شعار سال 1397

شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

موضوع خطبه ها

موضوع اصلی:قیام امام حسین(ع)        

موضوع خطبه این هفته: ارزشهای عاشورا

مدت خطبه ها:35دقیقه

 

 

گنجینه های فرهنگی

کانال پیام رسان نماز جمعه

با کلیک برتصویر زیر درکانال سروش نماز آدینه از مطالب متنوع شامل:داستانهای اخلاقی، نکات پند آمیز ،احادیث،اخبارسیاسی ،نکات روانشناسی ، خطبه ها و تصاویر نمازگزاران…. بهره مند شوید.